Ako prestať fajčiť?

Pripravte sa na to, že prestanete fajčiť za päť dní…

Nasledujúci model je založený na pozorovaní a usmerňovaní samého seba, aby sa prestalo s fajčením („Center f or Tobacco Research and Intervention“, 2001).fajcenie

  • Prvý krok pri prekonávaní návyku je rozhodnúť sa, že sa od neho oslobodíte. Potom si dohodnite stretnutie s odborníkom na zdravie alebo navštívte kliniku, kde pomáhajú fajčiarom a učia ich, ako zanechať tabak, aby ste si pohovorili o mož­nostiach liečby. Určite si dátum, kedy sa s cigaretou rozlúčite.
  • Odrátavanie: Piaty deň. Urobte si zoznam všetkých dôvodov na to, aby ste prestali fajčiť a informujte svoju rodinu a priate­ľov o vašom úmysle. Už si nekupujte cigarety.
  • Odrátavanie: Štvrtý deň. Urobte si ďalší zoznam a zamerajte sa na to, kedy a prečo fajčíte. Porozmýšľajte o nových spôso­boch, ako sa upokojiť či o predmetoch, ktoré môžete mať v ru­ke namiesto cigarety.

Zvážte, aké zvyky a ustá­lené spôsoby chcete zmeniť, a zaznačte si ich na papier.

  • Odrátavanie: Tretí deň. Vypracujte si zoznam toho, čo by ste mohli urobiť s peniazmi, ktoré ušetríte, keď si prestane­te kupovať tabak. Rozmyslite si, komu zavoláte, keď bu­dete potrebovať pomoc (podporná skupina).
  • Odrátavanie: Druhý deň. Kúpte si nikotínovú náplasť ale­bo nikotínovú žuvačku, pripadne si zaobstarajte lekársky predpis na ústny či nosový nikotínový inhalátor. Vyperte a vyčistite svoju bielizeň a oblečenie, aby ste odstránili pach tabaku.
  • Odrátavanie: Prvý deň. Porozmýšľajte, čím sa odmeníte, keď prestanete fajčiť. Navštívte zubného lekára, aby ste mali vyčistené aj zuby. Na sklonku dňa sa zbavte všetkých cigariet, zápaliek, zapaľovačov a popolníkov.
  • Rozhodujúci deň: Vhodne sa zamestnávajte. Zmeňte svoj za­behnutý program a robte niečo iné ako zvyčajne.

Pripomeňte svojej rodine, priateľom a kolegom, že toto je deň, kedy zanechávate tabak a požiadajte ich, aby vás podporili.

  • Nasledujúci deň: Zagratulujte si. Kúpte si darček alebo urobte niečo, čím to oslávite (podľa plánu spred dvoch dní). Vyhnite sa alkoholu. Keď si spomeniete na cigaretu, urobte niečo, čo nesúvisí s tabakom. Prejdite sa v parku, vypite po­hár vody alebo zhlboka dýchajte. Zavolajte svojej podpor­nej skupine. Zjedzte nejaké ovocie, zeleninu alebo pukance či žujte žuvačku bez cukru. Dajte si horúci kúpeľ.

Ako sa vyhnúť tomu, aby ste pribrali, keď skončíte s tabakom

Veľa fajčiarov si myslí že keď prestanú faj­čiť, priberú, pretože tabak znižuje chuť do jedla. Čiastočne majú pravdu, niektorí faj­čiari sa totiž potom, čo svoj návyk opustia, obrátia na jedlo ako na únikovú cestu. Aby ste sa vyhli nárastu hmotnosti, keď pre­stanete fajčiť, zapamätajte si rady, ktoré vám teraz ponúkneme.

  • Dobre sa naraňajkujte.
  • Nejedzte medzi jedlami.
  • Vylúčte zo svojho jedálneho lístka prázdne ka­lórie:
  • Vylúčte alebo znížte príjem tukov.
  • Používajte menej cukru a soli.
  • Pite šťavy namiesto sýtených nápojov.
  • Jedzte čerstvé ovocie namiesto konzervo­vaného.
  • Konzumujte celozrnné obilniny.
  • Nepite alkoholické nápoje.
  • Vylúčte alebo znížte príjem živočíšnych tukov:
  • Vylúčte alebo znížte konzumáciu mäsa (ryba môže byť občasná výnimka).
  • Vylúčte alebo znížte konzumáciu mlieč­nych výrobkov.
  • Nekonzumujte viac ako dve – tri vajíčka týždenne.
  • Dobre sa naobedujte.
  • Dajte si len ľahkú večeru niekoľko hodín predtým, než pôjdete spať, alebo ju úplne vynechajte.
  • Pravidelne cvičte.
  • Odpočívajte, dobre sa vyspite, dýchajte čistý vzduch.
  • Pite veľa

 

Navštevujte lekára tak často, ako je to po­trebné.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *