Chróm – Chromium

Názov: Chrómchrom

Česky:   Chrom
Latinsky:   Chromium
Anglicky:  Chromium
Francúzsky:  Chrome
Nemecky :  Chrom

Značka: Cr

Protónové číslo: 24

O chróme: V roku 1798 ho objavil francúzsky lekárnik a chemik Louis Nicolas Vauquelin (16.5.1763 – 14.11.1829). Chróm je v prírode pomerne dosť zastúpený a vyskytuje sa približne v takom istom množstve ako nikel. Stopové množstvo chrómu sa tiež môže nachádzať v drahokamoch, rubínoch ale aj smaragdoch.

Dôležitosť chrómu: Chróm je minerál ktorý je v malých množstvách potrebný pre normálne fungovanie nášho tela ako je trávenie potravy. Chróm prispieva k pohybu a stabilizácii hladinu cukru v krvi (glukózy) z krvného riečišťa do buniek, na spaľovanie tukov, sacharidov a bielkovín na energiu. Pomáha pri cukrovke typu 2, pri budovaní svalov a odbúravaním tukov. Chróm, spomaľuje straty vápnika takže pomáha zabrániť strate kostnej hmoty u žien počas menopauzy.

Aké potraviny sú bohatým zdrojom chrómu: Brokolica, hroznová šťava, celozrnné pečivo a obilniny, chudé mäso, vnútornosti, syr, huby, špargľa, zelené fazuľky, zemiaky, slivky, banány, droždie, orechy červené víno a pomarančový džús. Dokonca aj niektoré korenia, ako je čierne korenie a tymian. Pivovarské kvasnice sú ďalším dobrým zdrojom chrómu, najmä v prípade, ak sú pestované v pôde bohatej na chróm.

Nedostatok chrómu môže spôsobovať:  Nízka hladina chrómu môže spôsobiť vysoké hladiny cholesterolu a môže zvýšiť riziko ischemickej choroby srdca, únava a syndrómy cukrovky.

Prebytok chrómu: Chróm obsiahnutý v potravinách, vám neublíži. Ale pri nadmernej konzumácii chrómu to môže viesť k žalúdočným problémom a nízkej hladiny cukru v krvi (hypoglykémia). Príliš veľa chrómu môže tiež poškodiť pečeň, obličky a nervy, a to môže spôsobiť nepravidelný srdcový rytmus. Ale vedľajšie účinky užívania chrómu sú zriedkavé.

Odporúčaná denná dávka chrómu v mg (miligram):

Deti od 1 do 3 rokov – 0.011 mg
Deti od 4 do 8 rokov – 0.015 mg
Deti od 9 do 18 rokov – medzi 0.025 mg – 0.035 mg
Muži od 19 do 50 rokov – 0.035 mg
Muži nad 50 rokov – 0.03 mg
Ženy od 19 do 50 rokov – 0.025 mg
Ženy nad 50 rokov – 0.02 mg
Tehotné ženy – 0.029 mg

 

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *