Deformujúce poškodenie kĺbov

Deformujúca artróza

Je to choroba starších. Najčastejšie sú postihnuté malé kĺby končatín a chrbtice. Choroba sa badateľne líši od reumatickej horúčky a reumatoidnej artritídy. Reumatická horúčka postihuje predovšetkým výstelku kĺbov. Reumatoidná artritída postihuje väzivo v kĺbovom puzdre a starec­ká deformujúca artróza kĺbovú chrupku. Jej príčinou je postupný pokles výmeny látok v chrupkách, spôsobený pokročilosťou veku. Vlákna vytvá­rajúce chrupku sa skracujú, obsah vody v nich klesá, chrupka sa stenčuje a jej pružnosť sa stráca. Kĺbové chrupky starších ľudí sú aj v normálnom stave menej pružné a majú menšiu nosnosť ako kĺbové chrupky mladých. Ak sa chrupka výraznejšie opotrebuje (preťažením tučnotou, ťažkou fy­zickou prácou alebo chorobou z povolania), väzivová výstelka uložená nad ňou sa môže zapáliť. Potom v kĺbe nielen praská a cítiť bolesť, ale objaví sa aj horúčka, poškodené častí opuchnú a sčervenejú. Postihnuté­ho sužuje bolesť a obmedzenosť pohybu rovnako.klb

Starecká artróza sa lieči liekmi tlmiacimi bolesť a zápal, teplými kú­peľmi, bahnovými zábalmi a fyzikálnou terapiou. Dobre je, ak nie veľmi starý človek diétou dosiahne pokles telesnej váhy. Chorého však treba vystríhať, aby si na vlastnú päsť nedával teplé kúpele. Dlhotrvajúce kú­panie v horúce] vode napriek momentálnemu dobrému pocitu chorého vyčerpávajú, oslabujú a zaťažujú jeho srdce a krvný obeh, čo sa môže prejaviť hneď alebo neskôr ťažko liečiteľnými komplikáciami. Preto sa pred kúpeľnou kúrou treba poradiť s lekárom. Aj odtučňovaciu kúru, ktorá by mala pomôcť odbremeniť kĺby, starší človek môže robiť len na odporúčanie lekára a pod jeho dozorom.

Kĺbovej artróze možno často predísť tým, že v ohrozenom veku, teda po päťdesiatke, premôžeme zvýšenú chuť do jedla a náchylnosť k pohodl­nosti. Tučnota a nedostatok pohybu, to sú najväčší nepriatelia kĺbov. Ak chceme zabrániť vzniku artrózy, musíme sa vyhýbať ťažkej telesnej práci, nesprávnemu držaniu tela a ortopedický napraviť vybočené kolená („nohy do X“) a ploché nohy. Ak pracujete v zamestnaní, v ktorom je viac zaťa­žená jedna končatina (tak je to napr. u pisárok na stroji, vodičov áut ap.), občas prácu prerušte a zacvičte si cviky, ktoré uvoľňujú svalstvo celého tela.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *