Draslík – Kalium

Draslík – Kaliumdraslik

Názov: Draslík

Česky:   Draslík
Latinsky:   Kalium
Anglicky:  Potassium
Francúzsky:  Potassium
Nemecky :  Kalium

Značka: K

Protónové číslo: 19

O draslíku: V roku 1807 ho objavil anglický chemik a vynálezca Sir Humphry Davy (17.12.1778 – 29.5.1829). V čistej forme je draslík mäkký, ľahký a striebrolesklý kov. Nezanedbateľná zložka morskej a aj minerálnej vody. Draslík sa používa na výrobu najrôznejších zliatin. Najväčšia časť z celkového množstva draslíka ľudského tela sa nachádza v bunkách asi 98 %.

Dôležitosť draslíka: Pomáha v tele regulovať tekutiny a minerálnu rovnováhu, pomáha pri transfere svalových a nervových vzruchov. Je potrebná dostatočná koncentrácia draslíka pre pravidelné kontrakcie a relaxácie svalov. Zvyšuje pevnosť kostí a neutralizuje rôzne kyseliny v tele. Ovplyvňuje funkcie mozgu ako sú pamäť a učenie. Udržuje normálnosť krvného tlaku čo je jedna z najväčších vlastností tohto minerálu. Podporuje rast svalového tkaniva a napomáha metabolickému spracovaniu rôznych živín, ako sú tuky a sacharidy.

Zdroje v ktorých sa draslík nachádza: sladké zemiaky, paradajková omáčka, cvikla, repa, jogurt, ovocie, mäso, mlieko, orechy, obilie, fazuľa, hrach, mrkvový džús, špenát, mušle, ryby (tuniak, halibut)

Nedostatok draslíka môže spôsobovať: kŕče, svalová slabosť, únava, vysoký a nízky krvný tlak, akné, suché oči, podráždenosť, nepravidelný alebo rýchly tep srdca, svalová slabosť, depresia, zmätenosť, úzkosť, nespavosť, krehký kostrové konštrukcie, kostí a kĺbov znížená reflexy, zápcha, vysoká hladina cholesterolu, a zadržiavanie vody. Pokles hladiny draslíka spôsobuje pokles hladiny cukru v krvi.
Hypokalémia sa označuje ako stav, kedy je znížená hladina draslíku v krvi.

Odporúčaná denná dávka draslíka v mg (miligram):

Muži a ženy – 4700 mg
Deti mladšie ako 6 mesiacov – 400 mg môže stačiť z materského mlieka
Deti od 7 mesiaca do 1 roka – asi 700 mg
Deti 1 rok do 3 rokov – 3000 mg
Deti od 4 rokov do 8 rokov – 3800 mg
Deti od 9 rokov do 13 rokov – 4500 mg
Tehotné ženy – 4700 mg
Dojčiace matky – 5100 mg

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *