Fosfor – Phosphorus

Názov: Fosforfosfor

Česky:   Fosfor
Latinsky:   Phosphorus
Anglicky:  Phosphorus
Francúzsky:  Phosphore
Nemecky :  Phosphor
Iné: Phosphorous

Značka: P

Protónové číslo: 15

Dôležitosť fosforu: Okolo roku 1669 ho objavil nemecký obchodník a alchymista Hennig Brand. V prírode sa vyskytuje iba v zlúčeninách. Fosfor se vyskytuje v 3 alotropických modifikáciách biely, červený a čierny fosfor. Je druhým najčastejším minerálom v ľudskom tele. Fosfor sa pôvodne volal Lucifer, z latinčiny “nosič svetla.” Dnes je toto slovo fosfor odvodené z gréckeho slova, ktoré znamená “posol svetla.” Fosfor je súčasťou bunkových membrán, potrebnej na prenos energie. Udržuje pH v tele a jedným z najvýznamnejších prínosov fosforu je že má vplyv na zdravie kostí. Kým vápnik je zvyčajne považovaný za hlavnú doplnkovú výživu kostí, fosfor je v skutočnosti rovnako dôležitý ako vápnik. Fosfor sa dodáva do tela s fosfátmi a fosfát je hlavnou zložkou kostnej štruktúry. Fosfor spolu s vápnikom čiže tieto dva minerály je potrebné konzumovať často dohromady, a to najmä u tých pacientov, ktorí sa snažia o liečbu alebo prevenciu úbytku kostnej hmoty alebo osteoporózu.

Vedľa jeho prínosu pre zdravie kostí, má fosfor aj mnoho ďalších prospešných vlastností. Fosfor môže prispieť k udržaniu zdravia vašich obličiek a regulovať hladinu tekutín v tele. Má vplyv aj na proteíny a hormóny, ktoré prispievajú na reprodukčné zdravie. Fosfát fosforu sa tiež snaží regulovať výrobu a využitie energie v tele.

Zdroje v ktorých sa fosfor nachádza: obilniny, červené mäso, obilninách, pšeničné klíčky, sójových bôbov, mandle a iné orechy, mak, syry, hydina, ryby, vajcia, hrozno, citrusové ovocie, černice, brusnice, uhorky, paradajky, a melóny.

Nedostatok fosforu môže spôsobovať: Málo kedy sa vyskytnú pokiaľ máte stále pestrú stravu ale keď sa vyskytnú tak sú to väčšinou syndrómy ako slabnutie kostí, únava, poruchy nervov.

Nadmerným prijímaním fosforu sa môže vyskytnúť problém so znížením vstrebávaním železa s potravy do tela.

Odporúčaná denná dávka fosforu v mg (miligram):

od 0 až 6 mesiacov – 100 mg
od 7 do 12 mesiacov – 275 mg
od 1 do 3 rokov – 460 mg
od 4 do 8 rokov – 500 mg
od 9 do 18 rokov – 1,250 mg
Dospelí – 700 mg
Tehotné a dojčiace ženy mladšie ako 18 rokov – 1,250 mg
Tehotné a dojčiace ženy staršie ako 18 rokov – 700 mg

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *