Jačmeň – Hordeum

Jačmeň patrí medzi najstaršie kultúrne rastliny vôbec. Mladý jačmeň obsahuje v porovnaní so pšenicou 25 – krát viac draslíka, 37-krát viac vápnika viac ako dvojnásobok horčíka 5-krát viac železa. Takisto obsahuje značné množstvo mangánu a zinku. V extrakte mladého jačmeňa je vysoká koncentrácia chlorofylu, vitamínov B, C, E a nachádza sa v nej vyše 30 enzýmov vrátane superoxiddismutázy (SOD) alebo transhydrogenázy.

Živiny v jačmeni (v 1. šálke vareného v 200g).

Živiny

% ODD

vláknina 54.4 %
selén 52,0 %
tryptofán 37,5 %
meď 31,5%
mangán 31,0%
fosfor 23,0 %
kalórie (270) 15,0%

Obsah bielkovinových frakcií v jačmeni (v %)

Frakcie

Jačmeň

albumíny 8,9
globulíny 3,2
prolamíny 49,3
gluteníny 27,1
zvyšky bielkovín 1,4

 

Škrob predstavuje 60 – 64 % hmotnosti zrna. Hlavnou zložkou bunkovej steny endospermu sú polysacharidy 1-3 a 1-4 beta glukány. Z antioxidantov je významný selén. Pol šálky jačmeňa dodá 38 jig selénu, t.j. 54 % odporúčanej dennej dávky. V jačmennom zrne dominujú vitamíny skupiny B povzbudzujúce látkovú výmenu – kyselina pantotenová a niacín. Z minerálnych látok je pozoruhodný obsah vápnika,horčíka, železa, zinku a selénu.

Jačmeň je významným zdrojom niacínu (vitamín B3), ktorý poskytuje celý rad ochranných účinkov proti kardiovaskulárnym rizikovým faktorom. Niacín môže pomôcť znížiť hladinu celkového cholesterolu a lipoproteínu. Lipoproteíny sú molekuly zložené z bielkovín a tuku, ktoré sa nachádzajú v krvnej plazme a sú veľmi podobné LDL cholesterolu, avšak ešte nebezpečnejšie, pretože majú ďalšiu molekulu adhezívnej bielkoviny zvanej apolipoproteín, ktorá je schopná viazať sa na steny krvných ciev. Niacín pomáha predchádzať oxidácii LDL cholesterolu voľnými radikálmi, ktorý sa stáva po oxidácii potenciálne škodlivým pre cievne steny. Niacín môže pomôcť znížiť agregáciu krvných doštičiek, ktoré môžu viesť k vzniku krvných zrazenín. Jedna šálka jačmeňa obsahuje 14,2 % ODD niacínu. Štúdia potvrdila, že muži, ktorí jedli denne jednu porciu obilnín (nie rafinovaných), mali o 29 % nižšie riziko srdcového zlyhania. Jačmeň obsahuje fosfor, ktorý zohráva dôležitú úlohu v štruktúre každej telesnej bunky. Okrem svojej úlohy pri tvorbe mineralizácie kostí, fosfor je nevyhnutnou súčasťou mnohých iných životne dôležitých zlúčenín, vrátane adenozíntrifosfátu (ATP), molekuly s makroergickými väzbami, ktorá predstavuje pohotovostný zdroj energie pre telové bunky pre ich výkon.

Fosfor je dôležitou zložkou nukleových kyselín, čo sú stavebné kamene genetického kódu. Fosfor je základným prvkom štruktúrnych lipidov, ako sú bunkové membrány a nervové systémové štruktúry. Šálka vareného jačmeňa obsahuje 23,0 % ODD fosforu.

Celozrnné potraviny vrátane jačmeňa sú dôležitým potravinovým zdrojom antioxidantov (vitamín E, tokotrieonoly, selén, fenolové kyseliny a kyselina fytová). Tieto multifunkčné antioxidanty majú schopnosť pomaly sa uvoľňovať a tak sú k dispozícii v tráviacom trakte dlhú dobu od ich konzumácie. Z minerálnych látok antioxidačného charakteru sú významné selén a meď.

Šálka vareného jačmeňa obsahuje 52,0 % ODD selénu. Selén je nevyhnutnou súčasťou niekoľkých hlavných metabolických dráh, vrátane metabolizmu hormónov štítnej žľazy, intioxidačných obranných systémov a imunitných funkcií. Štúdie potvrdili silnú inverznú koreláciu medzi príjmom selénu a výskytom rakoviny. Selén indukuje reparačné mechanizmy DNA a syntézu poškodených buniek, inhibuje proliferáciu nádorových buniek a indukuje ich apoptózu.

Selén je začlenený do aktívnych miest mnohých proteínov, vrátane glutatión peroxidázy, čo je dôležité najmä pre ochranu proti rakovine. Glutatión peroxidáza zohráva dôležitú úlohu v procese detoxikácie pečene. Nízka hladina glutatión peroxidázy spôsobuje poškodenia DNA buniek atak podporuje proliferáciu rakovinových buniek. Selén spolupracuje s vitamínom E v mnohých životne dôležitých antioxidačných systémoch v celom :ele. Účinnosť celozrnných potravín v boji s rôznymi druhmi ochorení je v ich prirodzenej celistvosti. Meď obsiahnutá v jačmeni, je užitočná pri znižovaní príznakov reumatoidnej artritídy. Meď je nevyhnutný kofaktor kľúčového oxidačného enzýmu superoxid dismutázy SOD). Superoxiddismutáza neutralizuje voľné radikály produkované v mitochondriách. Meď ;e tiež nevyhnutná pre činnosť lyzyloxidázy, čo je enzým, zúčastňujúci sa produkcie kolagénu a elastínu, látok potrebných pre pružnosti ciev, kosti a kĺby. Jedna šálka vareného jačmeňa obsahuje 32,0 % ODD medi.

Významnou zložkou jačmenného zrna je vláknina a rozpustný metaglukón, ktoré vo výraznej miere znižuje hladinu škodlivého LDL cholesterolu.

Jačmeň podporuje trávenie potravy človeka. Znižuje tranzitný čas, čím znižuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva a hemoroidov. Vláknina jačmeňa poskytuje potravu pre zdraviu prospešné baktérie v hrubom čreve. Keď sa tieto užitočné baktérie fermentujú z nerozpustnej vlákniny jačmeňa, produkujú mastné kyseliny s krátkym reťazcom s názvom kyselina maslová, ktoré slúžia ako primárna výživa pre bunky hrubého čreva a pomáhajú udržiavať zdravé prostredie hrubého čreva. Tieto užitočné baktérie vytvárajú aj kyselinu propiónovú a octovú, ktoré slúžia ako zdroj energie pre bunky pečene a svalov. V štúdiách na zvieratách bolo dokázané, že kyselina propiónová inhibuje HMG – CoA reduktázu, enzým, podieľajúci sa na produkcii cholesterolu v pečeni. Vláknina jačmeňa obsahuje beta – glukán, ktorý pomáha znižovať hladinu cholesterolu väzbou na žlčové kyseliny, ktoré sú odvádzané z tela stolicou. Žlčové kyseliny sú zlúčeniny, používané na trávenie tukov. Tvoria sa z cholesterolu v pečeni. Keď sú tieto vylučované vlákninou z jačmeňa, pečeňové bunky sú nútené vyrábať nové žlčové kyseliny, na čo je potrebný opäť cholesterol, čím sa znižuje jeho množstvo v krvnom obehu. Aj jačmeň obsahuje nerozpustnú vlákninu, ktorá živí zdraviu prospešné baktérie v tráviacom systéme, čo pomáha udržiavať stálu koncentráciu populácie týchto baktérií. Tieto baktérie zohrávajú dôležitú ochrannú úlohu tým, že vytesňujú patogénne baktérie a bránia im prežívať v tráviacom systéme. Vláknina v jačmeni môže zabraňovať výkyvom hladín cukru v krvi u ľudí s diabetesom. Jačmeň je účinnejší (59-65 %) pri znižovaní cukru v krvi, ako ovos (29-36 %). Predpokladá sa že je to práve vďaka väčšiemu množstvu rozpustnej vlákniny (obsahuje až 4 krát väčšie množstvo rozpustnej vlániny). Pozitívne pôsobí pri vredových žalúdočných chorobách a ďalších chorobách tráviaceho systému, je dobrý proti hnačke a zápche, obnovujú prirodzenú bakteriálnu mikroflóru v črevách a preto sú vhodnou alternatívou pri podávaní antibiotík (Mandžuková, 2013).

Podobne ako u pšenice, aj jačmeň obsahuje rastlinné lignány, ktoré rovnako podporujú mikroflóru v tráviacom trakte (enterolaktón).

Po šiestich týždňoch používania jačmenných produktov trikrát denne klesla vo vzorke respondentov mužov koncentrácia cholesterolu v priemere o 15 %. U 75 % pacientov závislých od preháňadiel sa po dennej konzumácii 3-4 jačmenných sušienok upravila peristaltika a zápcha úplne vymizla, znížilo sa nafukovanie, bolesti a pacienti už nemuseli používať preháňadlá.

Zo stopových prvkov selén, chróm, molybdén, kremík a mangán. Neobsahuje žiadne alkaloidy a pôsobí preto silno zásadito. Môže sa uplatniť pri pálení záhy, odkyslení či detoxikácii organizmu

Jačmeň patrí k potravinám najbohatších na kyselinu kremičitú, najmä okrajové časti zrna sú vynikajúcim zdrojom tohto prvku. Kremík je dôležitý pre kožu, väzivá, kosti, vlasy a nechty, kyselina kremičitá podporuje všetky procesy zmyslového vnímania a vedenia vzruchu v nervoch.

V súčasnosti čoraz väčšiu obľubu má zelený jačmeň vyznačujúci sa mimoriadne vysokým obsahom chlorofylu. Chlorofyl jačmeňa vo významnej miere podporuje krvotvorbu, pôsobí antibakteriálne, osvedčil sa pri liečbe žalúdočných vredov, podporuje pokles hladiny krvných tukov. V súčasnosti sa zaraďuje k tzv. zeleným potravinám a v Amerike je zaradený na listinu superpotravín (superfoods). Okrem chlorofylu má až sedemnásobne vyšší obsah vitamínu C než pomaranč, 30 násobne vyšší obsah vitamínov skupiny B než v mlieku – predovšetkým v rastlinách vzácny vitamín B12, ale aj BI (tiamín), B2 (riboflavín), B3 (niacín) a B6 (pyridoxín). Ďalej je dôležitý z hľadiska obsahu beta-karoténu, vitamínu K, kyseliny listovej a vitamínu B5 (kyselina pantotenová). Raž má dvojnásobne vyšší obsah stopových prvkov ako ostatné obilniny. Je ľahko stráviteľný a má vysokú nutričnú hodnotu, preto sa odporúča deťom, športovcom ako aj starým ľuďom (Nagy, 2013). Mladé výhonky obsahujú antioxidanty superoxiddismutázu a mukopolysacharidy, ktoré majú protizápalový účinok.

Zelený jačmeň ďalej obsahuje najmenej 30 enzýmov.

V bielkovinom spektre sú zastúpené všetky dôležité esenciálne aminokyseliny a to najmä cysteín, lyzín, fenylalanín, leucín, izoleucín, valín, metionín, tryptofán, treonín a histidín.

Výskumy z posledných rokov preukázali priaznivé účinky zeleného jačmeňa pri diabetes mellitus II typu a to v súčinnosti s využívaním nenasýtených mastných kyselín napr. z olivového oleja. Sú známe jeho močopudné účinky.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *