Jód – Iodum

Názov: Jódjod

Česky:   Jod
Latinsky:   Iodum
Anglicky:  Iodine
Francúzsky:  Iode
Nemecky :  Iod

Značka: I

Protónové číslo: 53

O jóde: V roku 1811 ho objavil francúzsky chemik Bernard Courtois (12.2.1777–27.9.1838). Jód je stopový prvok, ktorý je veľmi potrebný pre ľudské zdravie. Takmer všetok jód sa nachádza v štítnej žľaze a len málo v krvi. Telo potrebuje jód, aby sa mohli vytvárať hormóny štítnej žľazy. Tieto hormóny riadia metabolizmus tela a mnoho ďalších dôležitých funkcií. Telo potrebuje tiež hormóny štítnej žľazy, pre správny vývin kostí a vývoj mozgu v priebehu tehotenstva a detstva. Dostatok jódu je dôležitý pre všetkých, najmä deti a ženy v tehotenstve.

Dôležitosť jódu: Udržuje vašu váhu v normále a zabraňuje priberaniu. Nedostatok jódu môže zasahovať do fungovania štítnej žľazy, čo môže mať za následok zníženie produkcie hormónu nazývaného tyroxín. Hlavnou funkciou tyroxínu je regulovať váš metabolizmus čiže aj váhu. Zvyšuje hladinu energie, jód je obzvlášť nevyhnutné pre správny rast detí. Jód podporuje krásu nechtov a vlasov, a pružnosť vašej pokožky.

Zdroje v ktorých sa jód nachádza: Jodizovaná soľ, chlieb, rastlinné a živočíšne produkty. Ryby (treska a tuniak), morské riasy, krevety a ďalšie morské plody, ktoré sú zvyčajne bohaté na jód. Mliečne výrobky (mlieko, jogurt a syr) a výrobky z obilnín (chlieb a obilniny).     Ovocie a zelenina, ktoré obsahujú jód, aj keď výška je závislá na jódu v pôde, kde rástlo a aj v hnojivách aké boli použité

Nedostatok jódu môže spôsobovať: depresie, úzkosť, mentálna retardácia (iba v krajných prípadoch, a to najmä u detí matiek, ktoré mali nedostatok jódu), autizmus, hypotyreóza u detí (onemocnenie, pri ktorom produkuje štítna žľaza dieťaťa nedostatočné množstvo hormónu potrebného pre vývoj a rast, spomalenie funkcie mozgu a metabolizmu, oslabená imunita, bolesť na prsiach, priberanie a zhoršenie funkcií orgánov.

Prebytok jódu: zápal štítnej žľazy a rakovinu štítnej žľazy, k tzv. horeniu úst, hrdla a žalúdka, horúčka, bolesť žalúdka, nevoľnosť, zvracanie, hnačka, slabý pulz a aj kóma.

Odporúčaná denná dávka jódu v mg (miligram):

Deti do 6 mesiacov – 0.11 mg
Deti od 7 do 12 mesiacov – 0.13 mg
Deti od 1 roku do 8 roku – 0.09 mg
Deti od 9 roku do 13 roku – 0.12 mg
Deti od 14 roku do 18 roku – 0.15 mg
Dospelí – 0.15 mg
Tehotné ženy – 0.22 mg
Dojčiace ženy – 0.29 mg

 

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *