Kel kučeravý – Zimná dávka vitamínov

Kel kučeravý má obrovské množstvo vitamínov, mine­rálnych látok a stopových prvkov. Je ideálnym zimným druhom zeleniny a pomáha nášmu organizmu úspešne odolávať chorobám z pre­chladnutia. Jediná porcia kelu obsahuje odporúčanú dennú dávku vitamínu C na posilnenie imunity. Kel má toľko vápnika ako dva poháre mlieka, preto ľudia, ktorí z akýchkoľvek dôvodov neznášajú mlieko alebo sú na mlieko alergickí, môžu jeho konzumáciu nahradiť konzumáciou kelu.kel-kuceravy

Kel je jedným z najrozšírenejších a najlacnejších druhov zeleniny, mnohí nad ním ohŕňajú nos, a predsa je čímsi mimoriadny: nezvyčajne vysokým obsahom nutričných látok. Kel je typickým príkladom toho, že príroda niekedy do najobyčajnejších rastlín vloží viac vzácnych látok než do exotických plodov.

Kel kučeravý, niekedy nazývaný aj zimná kapusta, pravdepodobne pochádza zo Stredomoria. Dnes je rozšírený aj u nás. Je veľmi silný, nenáročný, odolný voči zime, prezimuje na hriadke, ba najlepšiu chuť má až po prvých mrazoch. Aby mohli kučeravé listy kelu čo najdlhšie odolávať vetru a chladu, musia mať dostatok ochranných vitamínov a minerálov. Príroda nimi zásobila kel, aby ho chránila pred nepriazňou počasia. Aj v našom organizme tieto látky stimulujú metabolizmus. Na tomto príklade jasne vidíme, čo biológovia a genetici tvrdia už dávnejšie: že medzi ľudským, zvieracím a rastlinným organizmom nie je až taký veľký rozdiel.

Účinné látky

Mnohé druhy ovocia a zeleniny sú priam nabité vitamínmi a stopovými prvkami, no kel má predsa len v niečom oproti nim výhodu – v celkovom obsahu a bohatstve nutričných látok.

Kel kučeravý je taká skvelá zelenina, že by sme ho mali mať na stole aj denne (mimochodom, v mnohých častiach Ruska práve každodennej konzumácii kelu miestni obyvatelia vďačia za to, že sú zdraví a odolní). Kel kučeravý je veľký egoista: vysaje z pôdy, čo sa len dá. Pritom má málo kalórií, bielkovín i sacharidov (lebo má vysoký prirodzený podiel vody). No v koncentrácii karoténov, respektíve vitamínu A je kel neporaziteľný: má ho štyrikrát viac ako brokolica, šesťkrát viac ako hrášok a štyridsaťkrát viac ako zeler. Vitamín A je najdôležitejší ochranca imunity slizníc, pôsobí ako takzvaný transkripčný faktor genetických signálov, ktoré zabezpečujú vitalitu, optimizmus a dynamiku. Kel kučeravý obsahuje všetky vitamíny skupiny B (okrem B]2), mimoriadne veľa biotínu (vitamín krásy na pleť a vlasy) a pozoruhodnú koncentráciu vitamínu C (100 gramov kelu kučeravého pokryje bežnú dennú potrebu). A ešte v jednom je kel neporaziteľný: obsahuje azda najviac vitamínu E spomedzi všetkých druhov zeleniny. Vitamín E je účinným ochrancom buniek pred vplyvom voľných radikálov. Kel teda dokázateľne spomaľuje proces starnutia a omladzuje organizmus.

Má vysoký obsah vlákniny, ktorá pomáha odstraňovať tráviace problémy.

Liečivé účinky kelu

  • Detoxikuje črevá a odstraňuje zápchu
  • Rýchlo regeneruje sliznice čriev
  • Posilňuje všetky sliznice v organizme
  • Chráni bunky pred vplyvom voľných radikálov
  • Zastavuje procesy starnutia v organizme
  • Znižuje hladinu cholesterolu a koncentráciu tukov v krvi

Kel kučeravý – náš biologický favorit

  • Aj gurmáni priznávajú, že potrebovali trochu času, aby si privykli na osobitú chuť kelu. Dnes už špeciality z kelu nájdeme aj na jedálnych lístkoch najlepších reštaurácií.
  • Jediná porcia kelu nám dodá potrebné množstvo vlákniny, bielkovín, sacharidov i vitamínov a stopových prvkov. Kým hranolčeky a hamburgery prechádzajú tráviacim traktom a zanechávajú za sebou pohromu, kel črevá prečistí a pomáha vytvárať zdravú črevnú flóru.
  • Ak trpíme osteoporózou, mali by sme kel zaradiť do svojho jedálneho lístka dva razy do týždňa.

Nie je nič jednoduchšie ako nákup kelu. Stačí, ak si dáme pozor, aby bol chrumkavý a nemal žlté lístky. Kel rastie u nás, preto ho nemusia chemicky pripravovať na dlhú cestu. Sezóna tejto hlúboviny trvá od augusta do marca, v ostatných ročných obdobiach môžeme použiť mrazený kel.

Kel sa dá veľmi jednoducho spracovať, najlepšie na prívarok (varíme ho 40 až 50 minút).

Kel má pomerne vysoký obsah dusičnanov a platí preň to isté čo pre špenát a kaleráb – nemali by sme ho druhý raz ohrievať.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *