Kešu oriešky – Anacardium occidentale

Kešu orechy sú v skutočnosti semená obličkovitého tvaru. Kešu sa vždy predávajú bez škrupiny, pretože táto vylučuje silne toxickú živicu, známu ako balzam kešu, ktorý musí byť starostlivo odstránený. Len v takom stave sú orechy vhodné na ľudskú spotrebu. Živicová lepkavá hmota veľmi dráždi pokožku a u citlivých ľudí môže vyvolať až ekzémy. Táto ochranná vrstva sa odstraňuje zahrievaním orechov v perforovaných a rotujúcich bubnoch (nemôže sa odstrániť zahriatím na panvici, olej totiž prská). Po tejto úprave sa orechy ochladzujú vodou. Táto živica sa používa v priemysle na výrobu lakov a insekticídov.

Z výživového hľadiska majú nízku energetickú hodnotu, ale predstavujú o to významnejší zdroj minerálnych látok – horčíka, vápnika, fosforu, draslíka, medi a selénu. Rovnako sú bohaté aj na plnohodnotné bielkoviny (5 g v 30 g orechoch).

Živiny v 0,25 šálky kešu (34,26 g)

Živiny

% ODD

meď 37,5 %
mangán 28,4 %
tryptofán 28,1 %
horčík 25,0 %
fosfor 20,3 %
kalórie (189) 10,0%

Kešu orechy majú nižší obsah tuku ako väčšina ostatných orechov. Približne 75 % z tukov tvoria nenasýtené mastné kyseliny, a asi 75 % z tohto tvoria nenasýtené mastné kyseliny ako je kyselina olejová. Rovnaké mononenasýtené mastné kyseliny sa nachádzajú v olivovom oleji. Štúdie ukazujú, že kyselina olejová podporuje kardiovaskulárne zdravie, ako aj zdravie u osôb s diabetesom. Štúdie u pacientov s diabetesom ukázali, že mononenasýtené tuky, prispievajú k zníženiu vysokej hladiny triacylglyceridov. Výsledky výskumov zhodne poukázali, že pravidelná konzumácia kešu orechov niekoľkokrát týždenne znižuje riziko srdcového infarktu či ochorenia srdca až o 30 – 50 %. Mononenasýtené mastné kyseliny znižujú LDL cholesterol a zvyšujú HDL cholesterol.

Odborníci na výživu odporúčajú pre zníženie rizika kardiovaskulárnych ochorení, jesť za hrsť kešu orechov alebo iných orechov aspoň 4 krát týždenne. Nevyhnutnou súčasťou mnohých enzýmov je meď, ktorá zohráva úlohu v celom rade fyziologických procesov, vrátane lepšieho využitia železa, odstránenia voľných radikálov, vo vývoji kostí a spojivových tkanív, a pri tvorbe pigmentu melanínu pre tvorbu kože a vlasov.

Meď je nevyhnutnou súčasťou enzýmu superoxiddismutázy, dôležitého pre výrobu energie a antioxidačnú ochranu. Meď je tiež nevyhnutná pre činnosť lyzyloxidázy, enzýmu, ktorý katalyzuje tvorbu väzieb medzi elastínovými a kolagénovými vláknami, potrebnými pre pružnosti ciev, kostí a kĺbov. Nižší príjem medi môže byť spojený so zvýšenou produkciou voľných radikálov, pre tvorbu alkalickej fosfatázy (alkalická fosfatáza je enzým podporujúci činnosť buniek. Je obsiahnutá hlavne v bunkách výstelky žlčových ciest, kostí, čriev, obličiek, v placente a v bielych krvinkách, jej nedostatok zvyšuje riziko rakoviny hrubého čreva. Nedostatočný príjem medi môže spôsobovať anémiu z nedostatku železa, ruptúru ciev, vznik osteoporózy, reumatoidnú artritídu, poruchy mozgu, zvýšenie LDL cholesterolu a zníženie HDL cholesterolu, nepravidelný srdcový pulz a zvýšenú náchylnosť k infekciám. Štvrť šálky kešu poskytuje 38,0 % ODD medi.

Horčík je popri vápniku životne dôležitý pre zdravé kosti. Asi dve tretiny horčíka v ľudskom tele sa nachádza v kostiach. Časť horčíka sa podieľa na tvorbe fyzickej štruktúry kostí, zvyšok sa nachádza na povrchu kostí, kde je uložený pre ostatné potreby tela.

Horčík pomáha regulovať nervy a svalový tonus. V nervových bunkách slúži ako prírodný blokátor kalciových kanálov a aktivuje nervy. Tým, že blokuje vstup vápnika do nervových buniek, udržiava naše nervy (cievy a svaly sú taktiež inervované) uvoľnené. Ak strava obsahuje príliš málo horčíka, vápnik môže voľne vstupovať do nervových buniek, čím môžu vznikať časté a nadmerné kontrakcie (kŕče svalu).

Nedostatok horčíka môže prispieť k vysokému krvnému tlaku, svalovým kŕčom (vrátane kŕčov srdcového svalu, alebo kŕčov dýchacích ciest, symptómom astmy), migrénam, bolestiam a únave. Štúdie dokázali, že horčík pomáha znížiť frekvenciu záchvatov migrény, znižuje krvný tlak, pomáha predchádzať infarktu, podporuje normálny spánok u žien, ktoré trpia počas menopauzy jeho poruchami a znižuje závažnosť prejavu astmy. Štvrť šálky kešu poskytuje 25 % ODD horčíka.

Podľa štúdie, ženy, ktoré jedia aspoň za hrsť kešu denne, majú o 25 % nižšie riziko vzniku žlčových kameňov. Prospektívna štúdia zverejnená v časopise Obezity potvrdzuje, že ľudia, ktorí aspoň dvakrát týždenne jedia orechy, majú menšiu pravdepodobnosť (o 31 %) priberania na hmotnosti, oproti tým, ktorí takmer nikdy nakonzumujú orechy.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *