Kremík – Silicium

Názov: Kremíkkremik

Česky:   Křemík
Latinsky:   Silicium
Anglicky:  Silicon
Francúzsky:  Silicium
Nemecky :  Silicium

Značka: Si

Protónové číslo: 14

O kremíku: V roku 1824 ho objavil švédsky chemik Jöns Jacob Berzelius (20.8.1779 – 7.8.1848). Kremík je po kyslíku druhý najrozšírenejší prvok na Zemi. Je to biogénny prvok ktorý sa vyskytuje v živých organizmoch. Je to modrošedý a kryštalický polokov, ktorý má čiastočne kovový lesk a jeho štruktúra je veľmi podobná diamantu.

Dôležitosť kremíku: Kremík je nevyhnutný biogénny prvok, ktoré telo potrebuje pre silnejšie kosti, žiariacu kožu a pružnejšie a silné kĺby. Je prítomný v tele vo forme kyseliny kremičitej. Ľudské telo obsahuje asi 5 g kremíka, ktorý je prítomný v rôznych tkanivách a telesných tekutinách. Kremík bol v poslednej dobe považovaný za základný minerál nevyhnutný v tele. Je nevyhnutný pre optimálny rast a efektívnu výrobu mukopolysacharidov a kolagénu v spojivových tkanivách – pomáha zvýšiť pevnosť a znižuje priepustnosť extracelulárnej matrice v spojivových tkanív, vrátane tepien, priedušnice, šliach, kostí, zubov a kože. Má tiež úlohu pri mineralizácii nových kostí. Kremík preto uľahčuje proces hojenia v organizme a pomáha vytvoriť imunitný systém. Chráni nás pred alergiami a zabraňuje vzniku modrín. Ako doplnok stravy je kremík užitočný na posilnenie nielen kostí a spojivového tkaniva, ale aj na vlasy, nechty a pokožku preto sa nazýva minerál krásy. Má mnohostranný terapeutický účinok na telo v prípade vypadávania vlasov (rýchlejšie rastú a sú silnejšie), pomáha pri raste nechtov (tvrdšie a pevnejšie), pomáha pri integrite a pevnosti ciev a chráni pred ochabnutím kože tým znižuje tvorbu vrások, je to vynikajúci prvok proti starnutiu a ateroskleróze (upchatie a kôrnatenie tepien). Chráni nás pred mnohými chorobami ako sú tuberkulóza, podráždenie sliznice a rôzne kožné choroby.

Aké potraviny sú bohatým zdrojom kremíka: Hlavným zdrojom kremíka sú ovos, jačmeň, zemiaky, červená repa, kukurica, pór, zelené fazuľky, cibuľa, cvikla, špenát, kel, jahody, uhorky, mango, zeler, špargľa, rebarbora, paprika, sójové bôby, hnedá ryža, jablká, pomaranče, hrozienka, špenát, paradajky, arašidy, mandle,

Diétne zdroje: Všeobecne platí, že rastlinné zdroje majú vyšší obsah kremíka, v porovnaní so živočíšnymi zdrojmi. Preto odporúčame jesť hlavne zrná s vysokým obsahom vlákniny, výrobky z obilnín, a koreňovú zeleninu. Ďalej červené víno, pivo (1l obsahuje 19-60 mg kremíka), hrozienka, celozrnný chlieb, hnedá ryža, zelené fazuľky a minerálne vody ktoré obsahujú zdroj kremíka. Ďalšie bežné zdroje sú jačmeň, ovos, orechy, sušené ovocie, banány, koreňová zelenina, špenát, morské plody. Pitná voda môže tiež obsahovať určité množstvo kremíka.

Nedostatok kremíku môže spôsobovať: Hlavným príznakom nedostatku kremíka je citlivosť na chlad, človek cíti chlad aj v horúcich mesiacoch. Príznaky nedostatku kremíka sú zrejmé predovšetkým ako anomálie spojivového tkaniva ako aj kostí. Ďalšími príznakmi sú napríklad starnutie a zlá kvalita kože, krehké nechty, vrásky, suché krehké vlasy a aj strata vlasov a zlý vývoj kostí.

Prebytok kremíka: Nadmerný príjem kremíka je všeobecne považovaný za netoxický. Avšak, v niektorých prípadoch bola vysoká hladina kremíka spojená s Alzheimerovou chorobou. Niekedy môže viesť toxicita kremíka aj k chronickej fibróze pľúc.

Odporúčaná denná dávka kremíka v mg (miligram): Len veľmi malé množstvo tohto prvku je prítomné v ľudských tkanivách, preto sa odhaduje že ľudská dávka by mala byť denne od 10 do 30 mg v závislosti od veku človeka.

Priemerný príjem kremíka detí, z materského mlieka je približne 0,37 miligramov denne.
Dospelí muži – 30 až 33 mg
Dospelé ženy – 24 až 25 mg

Kremík sa neodporúča tehotným a dojčiacim ženám, vzhľadom na nedostatok dostupných vedeckých dôkazov. Kremík sa prirodzene vyskytuje v materskom a kravskom mlieku.

 

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *