Kukurica siata – Zea mays

Kukurica patrí k nenáročným ale o to výživnejším plodinám, na čo poukazuje aj nutričný profil.

Živiny v 1 šálke kukurici (149,00 g)

Živiny

% ODD

vláknina 14,3 %
vitamín C 13,6%
vitamín B 3 12,5 %
mangán 12,5 %
vitamín B 5 11,8%
kalórie (143) 7,0 %

Kukurica poskytuje fytonutrienty s významným antioxidačným pôsobením. Rôzne druhy kukurice obsahujú rôznorodé druhy fytonutrientov (vrátane bielej, žltej, modrej, fialovej a červenej kukurice). Zrno obsahuje selén, vitamín E, vitamíny BI, B2, minerálne látky – draslík, sodík, vápnik a horčík. Výskumy však potvrdili, že najvyššiu úroveň antioxidačného pôsobenia dosiahneme kombináciou rôznych druhov fytonutrientov. V prípade žltej kukurice sú to vysoké koncentrácie antioxidantov karotenoidov (97 |a,g/100 g), s obzvlášť vysokou koncentráciou luteínu a zeaxantínu (až 1355 jj.g/100 g).

V prípade modrej kukurice sú to antokyány, vo fialovej kukurici protokatechová kyselina (kyselina dihydroxybenzoová – druh fenolovej kyseliny). Kukuričný olej má vysoký obsah kyseliny linolovej. Znáša vysoké teploty a je zvlášť vhodný na varenie a pečenie.

Kukurica je dobrý zdroj rozpustnej a nerozpustnej vlákniny, ktorá metabolizuje s črevnými baktériami a pomáha vytvárať krátke reťazce mastných kyseliny (SCFAs). Tento proces podporuje tvorbu zdravej populácie zdraviu prospešných baktérií v hrubom čreve a poskytuje priamu dodávku energie (vo forme SCFAs) do buniek v hrubom čreve.

Pokiaľ ide o konvenčné antioxidanty, kukurica je dobrým zdrojom vitamínu C, rovnako ako mangánu. Antioxidačné fyytonutrienty v kukurici sú nasledovné:

  • antokyány,
  • beta – karotén,
  • kyselina kávová,
  • kyselina kumarová,
  • kyselina ferulová,
  • luteín,
  • kyselina syringová,
  • kyselina vanilová,
  • kyselina protokatechová,
  • zeaxantín.

Štúdie dokazujú významné pôsobenie kukurice v rámci znižovania rizika vzniku kardiovaskulárnych ochorení hlavne z dôvodu vysokého antioxidačného potenciálu. Hodnota antioxidačnej kapacity kukurice sa neznižuje ani jej sušením v rozmedzí teplôt 65 0 – 93 ° C. Kukurica s vyšším obsahom amylózy vykazuje aj vyššiu antioxidačnú kapacitu.

Šálka kukurice obsahuje 4,6 g vlákniny. Vláknina kukurice významne podporuje rast zdraviu prospešných v hrubom čreve a pomáha transformovať tieto baktérií spolu s peptidmi a proteínmi do krátkych reťazcov mastný kyselín (SCFAs) v rámci anaeróbneho metabolizmu. SCFAs dodávajú energiu do črevných buniek, a tým pomáhajú znižovať riziko črevných ťažkostí, vrátane rizika rakoviny hrubého čreva. Vzhľadom k vysokému obsahu vlákniny, má kukurica schopnosť poskytovať množstvo vitamínov skupiny B, vrátane vitamínov BI, B5 a kyseliny listovej. Vláknina a proteíny sú kľúčové pre optimálny priechod potravy tráviacim systémom. Dostatok vlákniny a vysoký obsah bielkovín v potravinách pomáha zabrániť príliš rýchlemu alebo príliš pomalému tráveniu potravy. Príjem kukurice v bežných množstvách 1- 2 šálky denne, dokazuje lepšiu kontrolu hladiny cukru v krvi u oboch typov diabetes mellitus.

Kukurica obsahuje lektíny, ktoré sú unikátnou skupinou proteínov a glykoproteínov so silnou biologickou aktivitou. Lektíny dokážu s vysokou mierou špecifičnosti rozpoznávať a viazať cukry, či už voľné, alebo viazané vo forme glykoproteínoch, glykolipidoch, alebo oligosacharidových zvyškov na povrchu buniek. Lektíny majú schopnosť zastaviť reťazovú reakciu, ktorá vedie k rôznym infekciám. Prítomnosti inhibítorov proteáz sa pripisujú protirakovinové a protivírusové účinky.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *