Magnézium – účinky

Francúzski výskumníci hovoria: „Zvieratá s nedostatkom magnézia sú vhodným príkladom rýchlo postupujúceho starnutia“ a symptó­my nedostatku magnézia sa na nich v skutočnosti dajú čítať ako smutný katalóg staroby: zanesené artérie, nepravidelný rytmus srd­ca, náchylnosť na srdcové choroby, vysoký krvný tlak, osteoporóza, inzulínová rezistencia a hrozba vzniku cukrovky. magneziumAmerickí vý­skumníci zdôrazňujú, že len jeden zo štyroch Američanov užíva odporúčané denné dávky tohto kľúčového minerálu. Mnohí výživo­ví špecialisti považujú aj toto množstvo za príliš nízke. Približne dve tretiny starších ľudí, ktorí najviac potrebujú magnézium, konzumu­jú menej než 75 percent odporúčanej dávky. Avšak nielen starí ľudia by sa mali zaujímať o magnézium a jeho nedostatok v tele. Takisto diabetici, ľudia konzumujúci nízkokalorickú stravu, alkoholici, ľu­dia trpiacu na tukovú malabsorpciu, tí, ktorí namáhavo cvičia a ľudia užívajúci predpísané lieky na srdce by sa mali zaujímať o užívanie magnézia. Ak ho majú nedostatok, mali by si zaistiť jeho dopĺňanie.

Pokusy so zvieratami predpokladajú, že čím sú nižšie hladiny magnézia, tým rýchlejšie zvieratá starnú a zomierajú. U zvierat, ktorým zamedzili prísun magnézia, sa rozvinuli vaskulárne zmeny a nervosvalové abnormality pripomínajúce srdcové problémy star­núcich zvierat. Keď týmto mladším zvieratám podávali dodatočné množstvo magnézia, starecké symptómy zmizli.

Magnézium ochraňuje bunky pred starnutím rôznym spôsobom. Chráni pred srdcovými chorobami, bojuje proti chronickým syn­drómom únavy, znižuje krvný tlak, zabraňuje tvorbe obličkových kameňov, odvracia hrozbu cukrovky a posilňuje svaly. Jednou z je­ho dôležitých úloh je aj spolupráca s kalciom pri spevnení kostí a preventívne pôsobí proti osteoporóze.

Hoci v súčasnosti Američania bežné užívajú kalcium, najmä starší ľudia vedia málo o dôležitosti magnézia ako minerálu spolu­pracujúceho s kalciom (a s vitamínom D) pre zachovanie silných kostí. Podľa Dr. Mildreda Seeliga, profesora výživy na Univerzite Severnej Karolíny, dlhodobý nedostatok magnézia, ako aj kalcia môže najmä u žien zapríčiniť osteoporózu.

Starším ľuďom užívajúcim len kalcium bez magnézia, hrozí rizi­ko vzniku krvných zrazenín, srdcových infarktov a porážky. Ideálne by ste mali užívať aspoň polovicu magnézia v porovnaní s kalciovou dávkou, ale mnohí starší ľudia užívajú len jednu štvrtinu, čo po­važujú za dostatočné, najmä ak užívajú kalciové doplnky. Človek užívajúci 1200 mg kalcia denne potrebuje až 600 mg magnézia den­ne – možno aj viac, ak konzumuje stravu bohatú na tuky a cukry.

Zatiaľ čo kalciové doplnky pomáhajú uvoľňovať ťažkosti ženám trpiacim predmenštruačným syndrómom, magnézium pomáha kalciu lepšie vykonávať svoju prácu a prispieva k odstráneniu ťažkos­tí. Rafinovaný cukor a mliečne výrobky – na ktoré má väčšina žien chuť počas predmenštruačného obdobia – zasahujú do absorpcie magnézia a zapríčiňujú jeho nedostatok, čo zvyšuje predmenštruačné ťažkosti. Nedostatok magnézia prispieva k úzkosti, podrážde­nosti a zmenám nálad, pretože je potrebné na výrobu dopamínu, kľúčového neurónového prenášača napomáhajúceho fungovanie mozgu. Dopamín je chemická látka, od ktorej sú závislé všetky chemické látky v mozgu. Zvýšenie hladiny dopamínu môže fungo­vať podobne ako prírodné sedatívum a prostriedok na povzbudenie nálady. Hlavné antioxidačné vlastnosti magnézia takisto prispie­vajú k úľave predmenštručného obdobia.

Ako magnézium bojuje proti starnutiu

Magnézium je účinný antioxidant, ktorý udržuje na uzde činnosť voľných radikálov. Bez magnézia sú bunkové membrány tuhé a ľahšie nimi prenikajú voľné radikály, čím sa narúša integrita bun­ky a mení sa správny tok kalcia. Dlhodobý nedostatok magnézia zapríčiňuje pokles hladiny vitamínu E možno aj preto, že vitamín E sa používa na obranu proti voľným radikálom, ktoré priláka prá­ve nedostatok magnézia. Zvieratá zbavené magnézia, produkovali cytokíny, čo sú zápalové látky, ktoré obratom znásobujú počet voľ­ných radikálov a bunky sa ďalej poškodzujú.

Azda najdôležitejšia antioxidačná vlastnosť magnézia sa preja­vuje na úrovni mitochondrií, ktoré sú „továrňou“ na tvorbu bun­kovej energie. Mitochondrie sú dôležité najmä pre srdce, pretože je to orgán, ktorý na správne fungovanie potrebuje veľké množstvo energie. Nedostatok magnézia vedie priamo k poškodeniu mito­chondrií, čo je podľa mnohých vedcov základný mechanizmus starnutia.

Takže vôbec nie je prekvapujúce, že starší ľudia s nedostatkom magnézia sú oveľa väčšmi ohrození srdcovými chorobami, čo do­kazuje aj približne 20 celosvetových populačných výskumov. Se­dem výskumov zahŕňajúcich 1301 pacientov s infarktom srdca objavilo, že 8,2 percent pacientov, ktorí neužívali magnéziové do­plnky zomrelo, zatiaľ čo úmrtnosť tých, ktorí injekčne užívali tento minerál počas liečby, bola len 3,8 percentná.

Magnézium ochraňuje srdce mnohými spôsobmi:

  • Magnézium pracuje ako strážca brány, reguluje množstvo kal­cia potrebného na udržovanie pravidelného rytmu srdca. Nedostatok magnézia spôsobuje abnormality srdcového rytmu, čo môže viesť až k smrti.
  • Magnézium pôsobí preventívne proti spazme koronárnych artérií. Ako sme mali možnosť vidieť pri opise účinku selénu, arteriálny spazmus sa môže spustiť v dôsledku tabakového dy­mu, alkoholu, mastnej stravy a stresu; takéto spazmy môžu po­tom viesť k porážke a k srdcovému infarktu.
  • Magnézium spomaľuje tvorbu krvných zrazenín. Podľa Dr. Jerryho Nadlera z Medicínskeho centra „City of Hope“ v Duarte, Kalifornia, magnézium spomaľuje uvoľňovanie tromboxánu – látky, ktorá spôsobuje, že krvné doštičky sú priľnavejšie, a tým sa zvyšuje pravdepodobnosť vytvorenia krvnej zrazeniny.

Zistilo sa, že magnézium pôsobí preventívne proti obnove bo­lestivých obličkových kameňov. Bolesť a nepohodlie spojené s dl­hodobým prechodom takéhoto kameňa je skúsenosť, ktorej by sa každý z nás chcel vyhnúť. Švédsky výskum objavil, že denné do­pĺňanie magnézia redukovalo obnovu obličkového kameňa až o 90 percent! Predpokladá sa, že magnézium zmierňuje problém tým, že sa viaže s látkou oxylát, ktorá sa nachádza vo väčšine obličkových kameňov.

 

Magnézium

Výhody Pôsobí preventívne proti osteoporóze, zmierňuje PMS, pôsobí ako antioxidant, ochraňuje pred srdcovými chorobami, znižuje krvný tlak, pôsobí preventívne proti cukrovke.
Upozornenia 600-700mg denne môže spôso­bovať hnačku. Ľudia s obličko­vými problémami, poruchami srdca alebo s anamnézou srdco­vého infarktu by mali jeho uží­vanie konzultovať s lekárom
Potravinové zdroje Celozrnná strava, orechy, se­mienka, strukoviny
Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *