Mangán – Manganum

Názov: Mangánmangan

Česky:   Mangan
Latinsky:   Manganum
Anglicky:  Manganese
Francúzsky:  Manganése
Nemecky :  Mangan

Značka: Mn

Protónové číslo: 25

O mangáne: V roku 1774 ho objavil švédsky farmaceutický chemik Carl Wilhelm Scheele (9.12.1742 – 21.5.1786). V prírode je mangán veľmi rozšírený. Je tvrdý, krehký a striebrolesklý kov podobný železu. Samotný mangán nemá veľmi významné použitie. V ľudskom tele sa nachádza asi 20 mg mangánu najmä v obličkách, pankrease, pečeni a kostiach.

Dôležitosť mangánu: Mangán pomáha hlavne pri štruktúre a vývoji zdravých kostí, kostného metabolizmu a pomáha vytvárať základné enzýmy pre stavbu kostí. Pôsobí tiež ako koenzým pri metabolickej aktivite v ľudskom tele. Ďalšie zdravotné výhody mangánu sú: hojenie rán, tvorba spojivového tkaniva, vstrebávanie vápnika, správne fungovanie štítnej žľazy a pohlavných hormónov, kontroluje hladinu cukru v krvi, a metabolizmu tukov a sacharidov. Je to silný antioxidant. Je veľmi dôležitý na normálne fungovanie mozgu a správnu činnosť nášho nervového systému v celom našom tele.

Aké potraviny sú bohatým zdrojom mangánu: Hlavným zdrojom mangánu sú morské plody (mušle, ryby), maliny, orechy (lieskové), tekvicové semená, chlieb (celozrnný), tofu, fazuľa, špenát, čierny čaj, strukoviny, ovocie, nelistová zelenina, cereálie, hnedá ryža, ananás, sójové bôby.

Nedostatok mangánu môže spôsobovať: Niektorí lekárski odborníci tvrdia, že nedostatok mangánu je pomerne vzácny. Zlé stravovacie návyky sú hlavnou príčinou týchto nedostatkov medzi ktoré patrí vysoký krvný tlak, srdcové ochorenia, svalové sťahy, kostné deformácie, vysoká hladina cholesterolu, problémy pankreasu, zníženie imunity, zlý zrak a sluch, ​​stratu pamäti, zima a trasenie. Ťažký nedostatok môže spôsobiť neplodnosť u žien, poškodenie pankreasu, srdcové ochorenia a osteoporózu.

Prebytok mangánu: Nadbytok mangánu je zriedkavý lebo telo si príjme iba toľko koľko potrebuje, zvyšok sa vylučuje žlčou. Len malé množstvo sa vylučuje močom.

Odporúčaná denná dávka mangánu v mg (miligram):

Deti od 1 do 3 rokov – 2 mg
Deti od 4 do 8 rokov – 3 mg
Muži a ženy od 9 do 13 rokov – 6 mg
Muži a ženy od 14 do 18 rokov – 9 mg
Muži a ženy od 19 rokov – 11 mg
Tehotné ženy do 18 rokov – 9 mg
Tehotné ženy od 19 do 50 rokov – 11 mg

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *