Limská fazuľa – fazuľa mesiacovitá

Niekedy sa nazýva maslová fazuľa, pretože jej škrobnatá časť má maslovú konzistenciu a jemnú chuť.

Limská fazuľa je dôležitým zdrojom rastlinných proteínov. 100 g bôbov obsahuje 338 cal, 21,46 g, teda 38 % bielkovín. limska-fazulaOkrem toho je bohatým zdrojom antioxidantov, vitamínov, minerálnych prvkov a rastlinných sterolov. Obsahuje až 50 % ODD vlákniny, ktorá prispieva k ochrane sliznice hrubého čreva znížením expozície toxických látok, ako aj vytvára väzby na rakovinotvomé chemikálie v hrubom čreve. Vláknina znižuje hladinu cholesterolu v krvi tým, že klesá reabsorpcia cholesterolu, nakoľko sa tento viaže na žlčové kyseliny v hrubom čreve.

Limská fazuľa obsahuje izoflavóny, ako genisteín a daidzeín, ktoré sa podieľajú na znižovaní rizika rakoviny prsníka v experimentoch na laboratórnych zvieratách. Limská fazuľa je bohatá na rastlinné steroly (fytosteroly), najmä B – sitosterol, ktorý pomáha znižovať hladinu cholesterolu v tele.

Čerstvá, ako aj suchá fazuľa je vynikajúcim zdrojom folátov. 100 g suchých zrelých strukov poskytuje 395 jag. Kyselina listová spolu s vitamínom B 12 je jednou zo základných zložiek syntézy DNA a delenia buniek. Optimálny príjem kyseliny listovej v strave v čase počatia a počas tehotenstva, pomáha zabrániť defektom neurálnej trubice vyvíjajúceho sa plodu.

Limská fazuľa je veľmi bohatým zdrojom vitamínov skupiny B, najmä vitamínu B6 (pyridoxín), tiamínu (vitamín BI), kyseliny pantoténovej, riboflavínu a niacínu. Väčšina z týchto vitamínov predstavuje koenzýmy v metabolizme sacharidoch, bielkovín a tukov.

Z minerálnych prvkov limská fazuľa obsahuje najmä molybdén, železo (šálka limskej varenej fazule obsahuje 24,9 % železa ODD), meď, mangán (48,5 % ODD), vápnik a horčík. Limská fazuľa obsahuje viac draslíka ako červená fazuľa (1359 mg), bôby (1062 mg) a čierna fazuľa (1483 mg). Draslík je dôležitý elektrolyt bunkových a telových tekutín. Spolupracuje so sodíkom v životne dôležitých funkciách (sodíkovo – draslíková pumpa, činnosť srdca a krvný tlak). Mangán je súčasťou silného antioxidačného enzýmu superoxiddismutázy. Je vynikajúcim zdrojom molybdénu, ktorý je súčasťou enzýmu siričitan oxidázy, ktorý katalyzuje oxidáciu siričitanu na síran. Nedostatok tohto enzýmu môže spôsobovať neurologické abnormality, ktoré môžu byť fatálne v rannom veku. Šálka fazuli poskytuje 86,5 % ODD molybdénu.

Limská fazuľa je veľmi dobrým zdrojom vlákniny ako aj všetky strukoviny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu a cukru v krvi. V kombinácii s ryžou, fazuľa poskytuje vysoko

kvalitné proteíny. Jedna šálka fazule poskytuje 65,8 % ODD vlákniny. Horčík je blokátor kalciového kanála. Šálka fazule poskytuje 20,2 % ODD horčíka.

Mangán je kofaktor mnohých dôležitých enzýmov pri výrobe energie a pre antioxidačné vlastnosti (superoxiddismutáza).

Bielkoviny obsiahnuté vo fazuli svojou hodnotou môžu nahradiť mnohé živočíšne bielkoviny (mäsa, mliečnych produktov), ktoré sú sprevádzané s nízkym energetickým potenciálom, iba 216 kalórií, takmer bez tuku.

Skladovať sušenú limskú fazuľu sa odporúča vo vzduchotesnej nádobe na chladnom, suchom a tmavom mieste, kde vydrží až šesť mesiacov. Varenú fazuľu skladujte najviac jeden deň.

Pred varením je vhodné sušenú fazuľu zalejte zaliať vodou, čím znížime v nej obsiahnuté množstvo oligosacharidu rafinózy, ktorá spôsobuje nadúvanie. Šálku fazule sa odporúča zaliať tromi šálkami vody. Pred varením sa neodporúča pridávať slané a kyslé koreniny, aby fazuľa nezostala tvrdá.

Namáčaním a varením sa neutralizujú zlúčeniny, ktoré môžu narúčať trávenie potravy a zrážanie červených krviniek.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *