Ryža hnedá – Oryza sativa

Hnedá ryža má oproti bielej ryži viac minerálov.

Živiny v 1 šálke varenej hnedej ryži (195,00 g)

       Živiny

% ODD

mangán 88,0 %
selén 27,3 %
horčík 20,9 %
tryptofán 18,7%
kalórie (216) 12,0 %

Hnedá (nelúpaná) ryža je bohatá na vitamíny skupiny B. Niacín pôsobí ako koenzým potrebný na tvorbu energie. V jednej šálke hnedej ryže sa nachádza 2,5 mg niacínu. Okrem toho predstavuje dôležitý zdroj vitamínu B6. V jednej šálke varenej ryže je 0,3 mg, čo znamená 14 % odporúčanej dennej dávky. Hnedá ryža má porovnaní s bielou dvojnásobok vlákniny a horčíka, štvornásobok železa dokonca sedemnásobok obsahu vitamínu B. Nemenej významný je obsah kyseliny listovej, jedna šálka varenej ryže obsahuje 92 fíg, čo je 23 % odporúčanej dennej dávky. Z antioxidantov je v hnedej ryži zastúpený selén. Jedna šálka varenej ryže obsahuje 19 jig, teda 27 % odporúčanej dennej dávky.

Je významným zdrojom vlákniny, ktorá udržuje optimálnu hladinu cholesterolu a cukru. Šálka hnedej ryže obsahuje 4 g vlákniny, čo je 4 x viac než v prípade bielej ryže.

Ryža natural obsahuje značné množstvo horčíka, ktorý zmierňuje predmenštruačný syndróm a bráni vzniku obličkových kameňov. Jedna šálka varenej hnedej ryže dodá 84 mg, čo je 21 % odporúčanej dennej dávky.

K funkčným výrobkom ryže patria ryžové otruby ako obmedzene využívaný vedľajší produkt pri úprave ryže. Obsah živín je však vyšší ako v bielej ryži (11-17 % bielkovín, 13 – 30 % oleja, 6-31 % vlákniny, 8 – 17 % minerálnych látok a 10 – 55 % škrobu). Rovnako cenný je olej z ryžových otrúb.

V otrubách sa nachádza oryzanol – komplex kyseliny ferulovej a terpénov. Do centra pozornosti sa dostáva vďaka tíšenia návalov horúčav v menopauze a v znižovaní hladiny cholesterolu. Navyše obsahuje lignany, ktoré chránia pred rakovinou hrubého čreva, prsníka a dokonca zlepšuje stav pri lupienke.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *