Selén – Selenium

Názov: Selén

Česky:   Selen
Latinsky:   Selenium
Anglicky:  Selenium
Francúzsky:  Sélénium
Nemecky :  Selen

Značka: Se

Protónové číslo: 34

O seléne: Selén objavil v roku 1817 švédsky chemik Jöns Jacob Berzelius (20.8.1779 – 7.8.1848). Základný minerál, ktorý sa vyskytuje v mnohých potravinách, a prispieva k všeobecnej vyváženej strave, ktorá podporuje celkové zdravie. Hoci ak je selén prijatý vo veľkých množstvách môže byť jedovatý. Selén je výborný antioxidant a posilňuje náš imunitný systém.cesnak

Dôležitosť selénu: Jedna z hlavných výhod selénu je jeho úloha v boji a prevencii rakoviny. Podľa štúdie, ľudia, ktorí užívali 200 mikrogramov selénu denne sa ukázalo o 63% menej nádorov prostaty. Okrem rakoviny selén tiež pomáha v prevencii a liečbe alergie, artritídy, otravy arzénom, vtáčej chrípke, chronický únavový syndróm, proti šedivým vlasom, srdcové choroby, hypotyreóza, neplodnosť a dokonca aj proti mŕtvici. Zníženie hladiny selénu u ľudí, ktorí majú HIV je jedným z ukazovateľov ako selén ovplyvňuje naše telo.

Aké potraviny sú bohatým zdrojom selénu: Existuje veľa prírodných zdrojov v ktorých sa nachádza selén. Patria tam napríklad morské plody, mäso, cesnak, cibuľa, sleď, tuniak, obilniny, otruby, kukurica, chlieb, pšeničné klíčky, pivovarské kvasnice, brokolica, fermentované potraviny, hroznová šťava, huby, kapusta, morská zeleniny, paradajka, vajcia, obličky a pečeň.

Nedostatok selénu môže spôsobovať: Časté únava, letargia, alebo všeobecná neschopnosť plniť základné fyzikálne úlohy môže byť varovným signálom na nedostatok selénu a ďalších živín v tele. Nedostatok selénu môže mať tiež vplyv na fungovanie štítnej žľazy, nízkej potencie, búšenie srdca, citlivosť na svetlo, starecké škvrny na pokožke, reumatické bolesti, poškodenie chrupaviek, vlhká pokožka, zmeny v cykle menštruácie, pri novorodencoch vrodené vady dokonca aj potrat.

Prebytok selénu: Nevoľnosť, hnačka, kožné vyrážky, kovová chuť v ústach, lámavé vlasy a nechty, strata vlasov alebo nechtov, vyblednuté farby zubov, problémy s nervovým systémom.

Extrémne vysoký príjem selénu môže spôsobiť vážne problémy: s dýchaním, trasenie, zlyhanie obličiek, srdcový infarkt a srdcové zlyhanie.

Odporúčaná denná dávka selénu v mg (miligram):

Deti od 1 do 3 rokov – 0.02 mg
Deti od 4 do 8 rokov – 0.03 mg
Deti od 9 do 13 rokov – 0.04 mg
Dospelí a deti od 14 rokov – 0.055 mg
Tehotné ženy – 0.06 mg
Dojčiace ženy – 0.07 mg

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *