Sezam – Sezamové semená – Sezam indický

Sezam pochádza z povodia Eufratu a je to vôbec najstaršie korenie na svete pestované pre semená a olej. Dnes sa pestuje v teplých oblastiach na celom svete. Sezamové semená predstavujú jednu z najzdravších potravín vôbec, ich účinnok je všestranný. Odporúča sa konzumácia sezamu 2-3 krát týždenne.

Semená sú významným zdrojom bielkovín (20 – 40 %), sacharidov ako aj vlákniny. Pozoruhodné je, že neošúpané sezamové semená obsahujú na 100 g desaťnásobné množstvo vápnika aj aj oveľa viac železa ako kravské mlieko. Za významný môžeme považovať aj obsah vitamínu A,B,E, horčíka či lecitínu. Kombinácia horčíka s lecitínom je mimoriadne dôležitá pre správne fungovanie mozgových buniek.

Sezamové semená dodávajú jedlám jemnú orechovú chuť Sú tiež hlavnými zložkami niektorých druhov potravín. Živiny sezamových semien.

Živiny v sezamových semenách (0,25 šálky – 36,00 g)

Živiny

% ODD

meď 73,5 %
mangán 44,5 %
tryptofán 37,5 %
vápnik 35,1 %
horčík 31,5%
železo 29,1 %
fosfor 22,6 %
vitamín B1 18,6%
zinok 18,6%
selén 17,6%
vláknina 17,0%
kalórie (206) 11,0%

Dve polievkové lyžicu sezamových semienok obsahujú potrebnú dávku železa, horčíka, fosforu, draslíka a 35 % dennej potreby mangánu, ďalej obsahujú 2 g vlákniny a 3 g bielkovín, čo predstavuje vyšší obsah v porovnaní s ostatnými semenami a plodmi. Z 13 g v sezamových semenách v 28 g sezamových semien sa nachádza až 11 g mononenasýtených a polynenasýtených kyselín.

Sezamový olej má vysoký obsah omega-6-mastných kyselín, nachádza sa v ňom 40 % mononenasýtených mastných kyselín Tieto zvyšujú vstrebávanie vitamínu E a jeho biologickú dostupnosť, zvyšujú spaľovanie tukov zvýšením aktivity pečeňových enzýmov, ktoré rozkladajú mastné kyseliny. Pri výrobe samotného sezamového oleja vznikajú ďalšie antioxidanty fenolovej povahy – sezamol a jeho 2 príbuzné zlúčeniny – sezamín a sezamolín. Tieto antioxidanty zároveň spôsobujú, že nerafmovaný olej nikdy nezatuchne. Obe tieto látky patria do skupiny zvláštnych druhov prospešnej vlákniny (lignany), s výborným účinkom na znižovanie cholesterolu u ľudí, na prevenciu vysokého krvného tlaku a zvyšovanie zásob vitamínu E. Sezamín chráni pečeň pred oxidačným poškodením.

Sezamové semená sú veľmi dobrým zdrojom mangánu a medi, dobrým zdrojom vápnika, horčíka, železa, fosforu, vitamínu BI, zinku a vlákniny.

Približne 28 g semien obsahuje asi 10 % ODD troch vitamínov skupiny B (tiamínu, pyridoxínu a kyseliny listovej).

Štvrť šálky sezamových semien dodáva 74,0 % ODD medi, 31,6 % ODD horčíka a 35,1 % ODD vápnika. Meď je známa pre jej použitie pri znižovaní bolesti a opuchu reumatoidnej artritídy. Je obsiahnutá v enzýmoch (Cu-metaloenzýmov), podieľajúcich sa v systémoch s protizápalovými a antioxidačnými účinkami. Meď je dôležitá pre správnu funkciu práve týchto enzýmov závislých na medi, zahŕňajúc cytochróm c – oxidázu (tvorba energie), superoxiddismutázu (antioxidačná ochrana), tyrozinázu (pigmentácia), dopamín hydroxylázu (tvorba katecholamínu), lyzyloxidázu (tvorba kolagénu a elasténu), zrážací faktov V (zrážanie krvi) a ceruloplazmínu (antioxidačná ochrana, metabolizmus železa a transport medi). Lyzyl oxidáza je hlavný enzým zapojený do sieťovania spojivého tkaniva. Optimálne fungovanie lyzyl oxidázy zabezpečuje správne sieťovanie kolagénu a elasténu, ktoré sú potrebné pre pevnosť a pružnosť nášho spojivového tkaniva. Obmedzenie činnosti lyzyl oxidázy má vplyv na celistvosť množstva tkanív, ktoré zahŕňajú napríklad našu kožu, kosti a krvné cievy. Pri nedostatku medi sa hladina lyzyl oxidázy nemusí zmeniť, ale činnosť enzýmu sa môže zredukovať o viac ako 50%. A tak nie náhodne je jedným z príznakov nedostatku medi porucha spojivového tkaniva, osteoporóza a poškodenie krvných ciev.

Vápnik pomáha predchádzať rakovine hrubého čreva, osteoporóze, migréne a PMS (predmenštruačný syndróm). Jedna polievková lyžica sezamových semien aj s osemením obsahuje asi 88 miligramov vápnika. Po odstránení vonkajšej vrstvy bude rovnaká lyžica obsahovať cca 37 mg (asi o 60 % menej). Vápnik obsiahnutý v osemení sa nachádza vo forme šťavelanu (oxalátu) vápenatého. Táto forma vápnika sa líši od vápnika v endosperme, a to tým, že je menej vstrebateľný. O užitočnosti a využiteľnosti vápnika preto v súčasnosti prebiehajú búrlivé diskusie, nakoľko je viazaný na už spomínanú kyselinu šťaveľovú. Lúpaním sa síce odstraňuje táto kyselina no aj vápnik (ten je totiž sústredený v osemení), okrem toho sa semeno ochudobňuje aj o draslík a železo. V Japonsku sa semená opekajú s morskou soľou a pripravujú z neho korenie (gomasio) pri vysokých teplotách, keď môže dôjsť aj k zlepšeniu využiteľnosti vápnika, ktoré sa takto zbavujú kyseliny šťaveľovej.

Z hľadiska optimálneho obsahu vitamínov skupiny B, vápnika, železa, folátov a železa sú ideálne v treťom trimestri tehotenstva. Iba 28 g semien poskytuje 20 % ODD železa.

Sezamové semená sú výborným zdrojom vlákniny, 28 g semien poskytuje až 3 g vlákniny. Pre obsah vlákniny je síce hodnotnejšie neolúpané semeno, avšak v osemení sú prítomné látky horkastej chuti už so spomínaným vysokým obsahom šťaveľovej kyseliny, ktorá u náchylných napomáha k vytvoreniu obličkového kameňa.

Zinok je dôležitý napríklad pre starších mužov pre prevenciu úbytku kostného tkaniva. Hoci osteoporóza je často sa vyskytujúca u žien menopauze, tento problém sa týka aj starších mužov. Takmer 30 % zlomenín krčku stehennej kosti sa vyskytuje u mužov vo veku nad 50 rokov.

Rastlinné steroly (fytosteroly) majú priaznivý vplyv na znižovanie hladiny cholesterolu, zvýšenie úrovne imunity a znižovaní rizika vzniku niektorých druhov rakoviny. Sezamové semienka obsahujú 400 – 413 mg sterolov na 100 gramov.

Sezamové semená z 27 rozličných orechov a semien dosahujú najvyššie hladiny fytosterolov až 400 mg na 100 g. Hlavným identifikovaným fytosterolom je p-sitosterol schopný znižovať hladinu cholesterolu.

Je užitočné si poznamenať, že sezamové semeno aj samé môže byť alergén a môže vyvolať alergiu na potraviny u náchylných jedincov. Pre vysoký obsah vápnika v kombinácii so železom sa odporúča tehotným a dojčiacim ženám.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *