Síra – Sulphur

Názov: Síra

Česky:   Síra
Latinsky:   Sulphur
Anglicky:  Sulphur
Francúzsky:  Soufre
Nemecky :  Schwefel
Iné: Sulfur

Značka: S

Protónové číslo: 16

O síre: Tento minerálny prvok je známy už od staroveku. Síra sa v prírode vyskytuje voľná aj viazaná v zlúčeninách. Voľná sa vyskytuje v blízkosti sopiek a tiež ju obsahuje sopečný plyn. Je to pevná a kryštalická látka, ktorá má žltú farbu. Síra sa používa hlavne k výrobe strelného prachu, zápaliek a tiež ako dezinfekční prostriedok k tzv. síreniu sudov a včelích plastov. Ďalej sa využíva v lekárstve vo forme mastí proti kožným chorobám.zltko

Dôležitosť síry: Typická 60kg osoba, má v tele asi 150 g síry, v mnohých štruktúrach. Je dôležitou zložkou pri výrobe kolagénu, ktorý sa nachádza v spojivovom tkanive a koži. Síra tiež vyrába v tele keratín, ktorý je zložka niektorých aminokyselín, čím napomáha kráse hlavne vlasov, pokožke (napomáha udržiavať štrukturálnu integritu) a nechtov. Vyskytuje sa aj v molekule zvanej chondroitín sulfát, ktorý prispieva k tvorbe kostí, šliach a chrupaviek. V krvi je súčasťou serotonínu, ktorý pomáha zrážaniu krvi. Síra hrá úlohu aj vo vašom metabolizme a je potrebná pre výrobu vitamínu B1, ktorý pomáha uvoľniť energiu zo sacharidov. Pomáha odolávať baktériám a chráni pred toxickými látkami.

Aké potraviny sú bohatým zdrojom síry: Hlavným zdrojom síry sú vajcia (hlavne žĺtka – obmedziť príjem na dve až štyri žĺtka týždenne najmä u ľudí ktorým diagnostikovali ochorenie srdca), cesnak, ľanové semienka, vlašské orechy, červené mäso, cibuľa, červená paprika, morské plody a jedlá, kel, syr (hlavne parmezán), špargľa, kaleráb, zemiaky, kapusta, brokolica, karfiol, pór, pažítka, šošovica, melón, ananás, kokos, banány atď.

Diétne zdroje: Ak ste vegetarián, k dobrým zdrojom síry patria ružičkový kel, špenát, a brazílske orechy. Brazílske orechy jedzte striedmo (príliš veľa množstva môže byť jedovaté, takže sa odporúča nie viac ako hŕstku za deň). Špenát a ružičkový kel sa môžu konzumovať vo väčšom množstve, ale ružičkový kel môže spôsobiť nadúvanie.

Nedostatok síry môže spôsobovať: akné, artritída, lámavé nechty a vlasy, kŕče, depresia, tráviace problémy, strata imunity, strata pamäti, zápal pľúc, vyrážky, pomalé hojenie rán.

Prebytok síry: Nadmerné množstvo síry môže spôsobiť alergiu na nerastné suroviny, podráždenie kože a poškodenie obličiek. Niekto môže byť citlivý na síru ktorú obsahujú farmaceutické lieky, ako sú antibiotiká a protizápalové lieky.

Odporúčaná denná dávka síry v mg (miligram): Odporúčaný denný príjem síry, závisí hlavne od výšky, vašej veľkosti, veku, pohlavia a úrovne aktivity, ktorú počas dňa vyvíjate. Aj keď neexistuje žiadna oficiálna odporúčaná denná dávka síry, je to veľmi dôležitý minerál pre naše telo. Denný príjem je zvyčajne 800 – 900 mg síry. Pri zdravotných problémoch ako je artritída a pri pečeňových ochoreniach, môže byť zvýšená dávka síry až do 1500 mg na deň.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *