Slnečnica – Slnečnicové semená

Slnečnicové semená obsahujú až 22% bielkovín (v štvrtine šálky sa nachádza 8 g bielkovín). Majú málo lyzínu. Zo semien je najznámejší tuk, ktorý slúži na výrobu slnečnicového oleja, ktorý je vysokokvalitný a obsahuje až 85 % nenasýtených mastných kyselín, z toho 65 % kyseliny linolénovej. Nenasýtené mastné kyseliny sú prekurzory prostaglandínov, zúčastňujúcich sa mnohých biologických reakcií. Oleje však musia byť zlisované za studená, nenasýtené mastné kyseliny sa totiž zahriatím znehodnocujú. V 100 g oleja sa nachádza 30 mg kyseliny linolovej. Niektorí zástancovia zdravej výživy neuznávajú slnečnicový olej, nakoľko sa vyznačuje vyšším obsahom omega-6-mastných kyselín. Živiny slnečnicových semien udáva tabuľka.

Živiny v slnečnicových semenách – 0,25 šálky (35,00 g)

Živiny

% ODD

vitamín E 61,5 %
vitamín B 134,6%
mangán 34,0 %
meď 31,5 %
tryptofán 31,2%
magnézium 28,4 %
selén 26,5 %
vitamíny skupiny B 623,5 %
fosfor 23,1 %
kyselina listová 19,8 %
kalórie (204) 11,0%

Slnečnicové semená sú vynikajúcim zdrojom vitamínu E. Vitamín E je transportovaný po celom tele, pričom neutralizuje voľné radikály, ktoré by sa inak poškodzovali štruktúry a molekuly s obsahom tuku, ako sú napríklad bunkové membrány, mozgové bunky a cholesterol. Vitamín E má výrazné protizápalové účinky, ktoré vedú k zníženiu príznakov astmy, osteoartritídy a reumatoidnej artritídy. V týchto prípadoch zohrávajú voľné radikály veľkú rolu. Vitamín E znižuje riziko rakoviny hrubého čreva, znižuje intenzitu a frekvenciu návalov horúčavy u žien, ktoré prechádzajú menopauzou, a pomáhajú znižovať rozvoj diabetických komplikácií. Okrem toho, vitamín E zohráva dôležitú úlohu v prevencii kardiovaskulárnych chorôb. Vitamín E je jedným z hlavných antioxidantov, ktorý zabraňuje voľným radikálom oxidovať cholesterol. Až keď je cholesterol oxidovaný, má schopnosť priliepať sa na steny ciev, čím sa spúšťa proces aterosklerózy, čo môže následne viesť k zablokovaniu priepustnosti tepien, infarktu myokardu, alebo mŕtvici. Štvrť šálky slnečnicových semien obsahuje 62 % ODD vitamínu E.

Okrem vitamínu E je významný obsah vitamínu BI a B6, ktorý je vyšší v porovnaní so pšeničnými zrnami. Slnečnica má navyše aj vysoký obsah lecitínu.

Horčík je nevyhnutný pre zdravé kosti a výrobu energie. Asi dve tretiny z horčíka v ľudskom tele sa nachádza v kostiach. Časť z neho pomáha dať kostiam ich fyzickú štruktúru, zatiaľ čo zvyšok sa nachádza na povrchu kosti, kde je uložený pre možnosť využitia v rámci potrieb organizmu. Horčík vyvažuje vápnik a tým pomáha regulovať nervy a svalový tonus. V mnohých nervových buniek slúži horčík ako prirodzený blokátor kalciových kanálov, čím pomáha aktivovať nervy. Nedostatok horčíka môže spôsobovať zvyšovanie krvného tlaku, svalové kŕče (vrátane kŕčov srdcového svalu alebo kŕčov dýchacích ciest ako symptómov astmy), migrénu, rovnako ako svalové kŕče, napätie, bolesť a únavu. Štvrť šálky slnečnicových semien obsahuje 28 % ODD horčíka.

Odporúčajú sa aj ako významný zdroj železa, 100 g semien obsahuje 7 mg železa. Múka vyrobená zo slnečnicových semien je jedným z najvýznamnejších zdrojov železa. Ďalej sú významné z hľadiska obsahu fosforu a pomáhajú organizmu vstrebávať vápnik. V 1 dcl je až 174 mg vápnika.

Semená sú bohatým zdrojom vápnika, horčíka a draslíka, čím pomáhajú znížiť krvný tlak, nakoľko odvodňujú a naopak podporujú vyplavovanie sodíka. Slnečnicové semená obsahujú až 100 mg/100 g draslíka (pre porovnanie banány 23 mg/lOOg).

Slnečnicové semená sú aj výnimočným zdrojom selénu, ktorý má zásadný význam pre ľudské zdravie. Nahromadené dôkazy z prospektívnych štúdií, intervenčných štúdií a štúdií na zvieratách potvrdzujú silnú inverznú koreláciu medzi príjmom selénu a výskytom rakoviny. Selén indukuje reparačný mechanizmus DNA a syntézu poškodených buniek, inhibuje proliferáciu nádorových buniek a indukuje ich apoptózu (programovanú smrť). Selén je súčasťou aktívnych miest mnohých proteínov, vrátane glutatión peroxidázy, čo je dôležité najmä pre ochranu pred rakovinou. Antioxidačný enzým glutatión peroxidáza aktivuje v pečeni detoxikáciu širokej škály potenciálne škodlivých molekúl. Keď klesne hladina glutatión peroxidázy, toxické molekuly poškodzujú bunky, s ktorými prichádzajú do styku, poškodzujú ich na úrovni DNA a tak podporujú karcinogenézu. Štvrtina šálky slnečnicových semienok poskytuje 27 % ODD selénu.

Treba vyzdvihnúť aj ďalšie ochranné zložky – fytosteroly (rastlinné steroly). Slnečnice pri testovaní 27 rozličných druhov orechov a semien predstavovali jeden z dvoch najbohatších zdrojov fytosterolov (druhým boli pistácie). Za hlavný fytosterol v semenách môžeme považovať p-sitosterol.

Semená sú aj zdrojom betaínu, ktorý pomáha znižovať hladinu homocysteínu – rizikového faktora srdcových ochorení. Okrem toho sa vyznačujú vyšším obsahom aminokyseliny arginínu ako je prítomný v mandliach a lieskových orechoch. Arginín má ochranný vplyv na vnútornú výstelku ciev, vďaka čomu sú tieto pružnejšie a napomáha tvorbe oxidu dusnatého, ktorý podporuje uvoľňovať stiahnuté cievy. Semená sa osvedčili aj pri ochoreniach spojených s látkovou výmenou, pri cukrovke, ochorenia žlčníka a epilepsi.

V súčasnosti sa slnečnicové semená považujú ako účinné antioxidanty a pôsobia ako antikarcinogémy. Nakoľko ich účinky sú nad rámec nutričného zloženia, považujú sa za funkčné potraviny. Slnečnicové semená je možné všestranne využívať, nakoľko sa vyznačujú vysokou kvalitou plnohodnotných bielkovín v kombinácii s nenasýtenými mastnými kyselinami.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *