Sodík – Natrium

Názov: Sodík

Česky:   Sodík
Latinsky:   Natrium
Anglicky:  Sodium
Francúzsky:  Sodium
Nemecky :  Natrium

Značka: Na

Protónové číslo: 11

O sodíku: V roku 1807 ho objavil anglický chemik a vynálezca Sir Humphry Davy (17.12.1778 – 29.5.1829). Sodík tak ako draslík patria medzi najrozšírenejšie prvky zemskej kôry. Je mäkký, ľahký a striebrolesklý kov. Ak sa v tele nachádza veľké množstvo stáva sa nebezpečným. Celkové množstvo sodíka v tele sa rovná asi 0,1% telesnej hmotnosti človeka.sol

Dôležitosť sodíka: Sodík je nevyhnutný pre trávenie a odstránenie oxidu uhličitého z tela. Je nevyhnutný pre normálne fungovanie buniek, kontrakciu svalov, kontrakciu srdca, zabezpečuje vedenie nervového vzruchu, pomáha pri absorpcii glukózy a na prepravu iných živín cez bunkové membrány, činnosť obličiek, udržuje rovnováhu vody v tele a je dôležitý minerál pre rast a vývoj.

Aké potraviny sú bohatým zdrojom sodíka: Hlavným zdrojom sodíka sú kuchynská soľ, sóda, omáčky a dressingy, mäsové výrobky a ryby, syr, nakladaná zelenina, instantné polievky, slané oriešky, praclíky a všetko z rýchleho občerstvenia ako hranolky, slaninka, pizza atď.

Diétne zdroje: Sodík sa vyskytuje v mnohých potravinách, ako je mlieko a zelenina, a pridáva sa ako bežná soľ pri varení (Jedlá alebo kuchynská soľ NaCl – chlorid sodný ). Je prítomný v hrubej múke, chlebe, zeleri, banánoch, vode, strukovinách a listovej zelenine. Obsahuje ho repa, ovocie, ryby a mäso.

Nedostatok sodíka môže spôsobovať: Nedostatok sodíka je spôsobený nadmerným potením, chronickou hnačkou, zníženie tuku, únavu, oneskorený rast kostí, svalové kŕče, nevoľnosť, opuchy a vyčerpania z tepla v horúcom počasí. Hyponatrémia je nedostatok sodika v tele. (Človek stratí veľa soli potením a doplní stratené tekutiny iba obyčajnou vodou nastáva zriedenie krvi množstvo sodíka a draslíka sa zníži).

Prebytok sodíka: Hypernatrémia je prebytok sodíka v tele. Závraty, nízky krvný tlak, zníženie tvorby moču, zvýšená srdcová frekvencia, dýchacie ťažkosti, kŕče niekedy aj smrť.

Odporúčaná denná dávka sodíka v mg (miligram): Dávka chloridu sodného (NaCl) závisí na podnebí, povolaní a fyzickej aktivite. Ľudia zaoberajúci sa tvrdej práci ho budú potrebovať viac. Jeho nadmerný príjem je oveľa nebezpečnejší než jeho vylučovanie.

Deti od 1 do 3 rokov – 1000 mg
Deti od 4 do 8 rokov – 1200 mg
Muži od 19 do 70 rokov – 920 mg až 2300 mg
Ženy od 19 do 70 rokov – 920 mg až 2300 mg
Tehotné a dojčiace ženy – 1500 mg
Pre ľudí s chorobou srdca alebo vysokým tlakom – do 1500 mg

 

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *