Šošovica jedlá – Lens culinaris

Šošovica je ľuďom známa už 4000 – 5000 rokov, pochádza pravdepodobne z Prednej Ázie. Naši predkovia jedli šošovicu viac, no žiaľ táto strukovina sa v súčasnosti stáva zabudnutá. sosovica-jedlaNa trhu sú u nás dostupné 2 druhy – hnedá a drobná červená šošovica resp. zelená šošovica. Hnedá šošovica je v Európe najobľúbenejšia.

Priaznivé účinky šošovice na ľudský organizmus sa potvrdili už po stáročia. V prvom rade ako hodnotný zdroj bielkovín a preto sa odporúča ako vhodná alternatíva mäsa pre vegetariánov. Šálka šošovice predstavuje pozoruhodných 18 g bielkovín (Bowden, 2010). Podiel esenciálnych aminokyselín predstavuje 25 – 30 %, podiel sacharidov až 50 %, čo znamená že je sýtivá (Oberbeil – Lentzová, 2003). Šošovica je veľmi dobrým zdrojom vlákniny pre zníženie hladiny cholesterolu. Vláknina optimalizuje hladinu krvného cukru. Obsahuje šesť dôležitých minerálnych prvkov, vitamíny skupiny B. Obsah tuku je zanedbateľný. Obsahuje iba 230 kalórií na šálku varenej šošovice. Šošovica, rovnako ako fazuľa, je bohatá na vlákninu v rozpustnej aj nerozpustnej forme – jedna šálka obsahuje až 16 g.  Štúdie preukázali významný vplyv pravidelného príjmu strukovín na znižovanie rizika úmrtia z ischemickej choroby srdca. U ľudí, ktorí konzumovali 21 g vlákniny za deň, predstavovalo až o 12 % nižšie riziko vzniku ischemickej choroby srdca (ICHS) a 11 % nižšie riziko kardiovaskulárnych chorôb (KVCH), v porovnaní s tými, ktorí jedli 5 gramov vlákniny denne. Tí, ktorí prijímali najviac vlákniny v rozpustnej forme, dosiahli dokonca 15 % zníženie rizika ICHS a zníženie rizika KVCH o 10 %.

Význam šošovice na zdravie srdca nespočíva iba vo vláknine, ale aj v množstve kyseliny listovej a horčíka. Horčík v šošovici má aj ďalšie blahodarne kardiovaskulárne účinky. Horčík je prirodzený blokátor kalciového kanála, čím spôsobuje úľavou a relaxáciu, ktorá znižuje odpor a zlepšuje prietok krvi, kyslíka a živín po celom tele.

Podobne, ako u ostatných strukovín, aj šošovica sa spolupodieľa na doplnení zásob železa. Táto vlastnosť je dôležitá pre deti a mladistvých vo vývoji, ako aj ženy počas menštruačného cyklu. Okrem toho je významným zdrojom vápnika, draslíka a fosforu. Ďalším dôležitým minerálnym prvkom šošovice je zinok a mangán, ktoré u detí zodpovedajú za správny mentálny a fyzický vývin, tehotné ženy ho potrebujú pre zdravý vývin plodu, pre dospelých je nevyhnutný pre správne fungovanie nervovej sústavy resp. imunity, reguluje hladinu cukru v krvi a podporuje regeneráciu a rekonvalescenciu. Jedna šálka šošovice 37 % dennej potreby železa a 49 % potreby mangánu. Na tvorbu červených krviniek je ideálna kombinácia kyseliny listovej a železa. Šošovica môže byť pripravovaná v deň podávania, pretože nie je nutné, aby sa vopred namáčala. Pri jej varení, na jednu šálku šošovice sa odporúčajú tri šálky vody. Šošovica vložená do už vriacej vody bude stráviteľnejšia, ako tá, ktorú sme dali do vody ešte pred jej varením, hneď na začiatku

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *