Tekvicové semienka – jadierka

Tekvicové semená sú cenným zdrojom zinku. Zinok je predovšetkým sústredený v endosperme semena. Výhodné je, konzumovať celé tekvicové semienka, pre zachovanie maximálneho obsahu zinku v semene. Celé tekvicové semená obsahujú asi 10 mg zinku. Tekvicové semená zbavené povrchovej šupky obsahujú asi 7 – 8 mg zinku. Okrem toho predstavujú výnimočný zdroj horčíka, polovica šálky obsahuje viac ako 25 % ODD. Okrem toho sú bohaté na železo, v jednej šálke semien sa nachádzajú približne 2 mg tohto minerálneho prvku.

Aj keď tekvicové semienka nie sú veľmi bohatým zdrojom vitamínu E vo forme alfa – tokoferolu, štúdie dokázali, že poskytujú širokú rozmanitosť foriem tohto vitamínu (alfa – tokoferol, gama – tokoferol, delta – tokoferol, alfa – tokomonoenol a gama – tokomonoenoľ). Posledné dve formy boli objavené len nedávno. Pečenie tekvicových semien by nemalo presiahnuť 20 minút pre zachovanie zdravých foriem tukov.

Živiny v tekvicových semenách (0,25 šálky – 32,25 g)

 Živiny

% ODD

mangán 73,5 %
tryptofán 53,1 %
horčík 47,7 %
fosfor 39,7 %
meď 21,5%
proteíny 19,5 %
zinok 16,8 %
železo 15.7%
kalórie (180) 10,0%

Tekvicové semená obsahujú okrem všetkých foriem vitamínu E a minerálneho antioxidantu zinku, aj mangán. Fenolové antioxidanty sa nachádzajú v tekvicových semenách v najrôznejších formách, vrátane fenolových kyselín, ako je hydroxybenzoová, kávová, kumarová, ferulová, sinapová, protokatechová, vanilová a kyselina syringová.

Antioxidačné fytochemikálie, ako lignany, sú tiež obsiahnuté v tekvicových semenách, vrátane lignanu pinorezinol, mediorezinol a laricirezinol. Táto rôznorodá zmes antioxidantov v tekvicových semenách s antioxidačnými vlastnosťami, nie je bežná v potravinách.

Štúdie na laboratórnych zvieratách preukázali schopnosť tekvicových semienok a extraktu tekvicového oleja zlepšovať reguláciu inzulínu u diabetických zvierat, čím sa zabraňuje nežiadúcim dôsledkom diabetesu na funkciu obličiek. Zníženie oxidačného stresu zohral kľúčovú úlohu v ochrane diabetických zvierat.

Zaradenie tekvicových semien do jedálnička napomáha zvýšiť príjem bielkovín, polovica šálky tekvicových semien poskytuje 5 g bielkovín.

tekvicovom semene sa nachádzajú najvzácnejšie rastlinné tuky. Približne 80 % mastných kyselín je nenasýtených, dokonca z toho ešte 50-60 % sú polynenasýtené. V oleji je jedinečný obsah skvalénu. Tekvicové semienka a extrakt z tekvicového oleja sú užitočné pre svoje antímikrobiálne vlastnosti, vrátane protihubových a protivírusových vlastností. Lignany majú protivírusové vlastnosti. Bielkoviny a fytochemikálie tekvicových semien majú vplyv na aktivitu interferónu gama (IFN – gama), čo podmieňuje antimikrobiálne pôsobenie týchto látok. Semená sú vynikajúcim zdrojom tryptofánu.

Oxidačný stres hrá úlohu v rozvoji niektorých druhov rakoviny. V súvislosti s tekvicovými semienkami bolo skúmané znižovanie rizika rakoviny prsníka a prostaty.

Tekvicové semená a oleje sa už dávno používali v liečbe benígnej hyperplázie prostaty. Najúčinnejšími v tejto súvislosti sú fytosteroly, lignany a zinok. Medzi najúčinnejšie fytosteroly patria beta – sitosterol, sitostanol a avenasterol. Medzi ďalšie, v tekvicových semienkach nájdené fytosteroly patria kampesterol, stigmasterol a kaempesterol. Obsah rastlinných sterolov (265 mg v 100 g) môžeme považovať za vysoký. Po nich nasledujú pistácie a slnečnicové semená, ktoré majú okrem iného aj schopnosť znižovať hladinu cholesterolu. V súčasnosti sú známe výťažky zo semien vo výživových doplnkoch podporujúcich najmä zdravie prostaty. Je to vďaka obsahu beta – sitosterolu (13 g na 100 g semien) účinného pri zväčšení prostaty. Preukázal sa aj ako účinný liek pre zníženie hladiny cholesterolu. Semená navyše obsahujú biaktívne látky nazývané aj kukurbitacíny. Tieto bránia tvorbe metabolického produktu testosterónu známeho ako DHT (dihydrotestosterón), ktorý je zodpovedný za zväčšenie prostaty.

V homeopatickej liečbe sa semená pridávajú ako účinný prostriedok voči zvracaniu. Sušené aj pražené sú nutrične bohaté, pražené však majú vyšší obsah horčíka, fosforu a draslíka, zinku, vlákniny a selénu.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *