Užívanie selénu

Prírodný selén môžete získať z celozrných potravín, slnečnico­vých semien, mäsa, cesnaku a z morskej stravy, obzvlášť z tuniaka, mečúňa a ustrice. Ale najlepším prírodným zdrojom selénu sú para orechy v škrupine. tuniak(Orechy, ktoré sa predávajú už vylúpnuté po­chádzajú z rôznych častí Brazílie, pričom jedna oblasť má menší obsah selénu v pôde.) Len jeden neolúpaný orech obsahuje približ­ne 100 ug selénu.

Ak sa nechystáte jesť para orechy každý deň, tak denne potrebujete doplnky približne s 100 až 200 ug selénu na ochranu proti rako­vine a všeobecne aj proti príznakom staroby. Vysoké dávky selénu môžu byť však toxické. Zaznamenali sa už také prípady, keď dávky nad 1000 ug denne viedli ku komplikáciám od zvýšenia hladiny cho­lesterolu v sére až po zvýšenie malígnych nádorov a predčasnú smrť.

Aj napriek tomu japonskí rybári, ktorí prostredníctvom morskej stravy dostávajú do tela vysoké dávky selénu, konzumujú relatív­ne veľa – približne 500 ug selénu denne bez zjavného nebezpečen­stva. Opäť platí pravidlo, poraďte sa so svojím lekárom. Mnohí le­kári zaoberajúci sa gerontologickou medicínou si sami dávkujú 100 až 200 ug selénu denne.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *