Vápnik – Calcium

Názov: Vápnik

Česky: Vápník
Latinsky: Calcium
Anglicky: Calcium
Francúzsky: Calcium
Nemecky : Calcium
iné: Kalcium

Značka: Ca

Protónové číslo: 20

Dôležitosť vápnika: V roku 1808 ho objavil anglický chemik a vynálezca Sir Humphry Davy (17.12.1778 – 29.5.1829). Je jeden z najdôležitejších minerálov ktoré telo potrebuje. Vápnik je potrebný na budovanie a udržiavanie kostí a zubov, normálnu zrážanlivosť krvi, svalové kontrakcie a prenos nervových impulzov. Pomáha pri prevencii pri osteoporóze, znižuje krvný tlak. Čím je v potrave viac vápnika tým ho telo dokáže aj viac vstrebať do tela. Dôležité pritom nie je len dostatok vápnika, ale aj vitamínu D, ktorý pomáha pri ukladaní vápnika do kostnej hmoty.

Zdroje v ktorých sa vápnik nachádza: Mlieko a mliečne výrobky, syry, ryby s jedlýmikosťami, brokolica, kel, sójové produkty a džúsy.

Ľudia s neznášanlivosťou laktózy ( nemôžu naplno tráviť mliečnmliekoy cukor, laktózu), a tých, ktorí sú vegáni majú tendenciu úplne odstrániť mliečne výrobky zo svojej stravy. Medzi dobré vegánske zdroje vápnika patrí tofu (ak sú pripravené zo síranu vápenatého), zelená listová zelenina, sušené figy, brokolica, semená a orechy. Niektoré sójové mlieko, instantné raňajkové cereálie sú obohatené vápnikom. Pitná voda môže poskytnúť až 200 mg vápnika denne, pretože tvrdá voda obsahuje bohatý zdroj vápnika.

Nedostatok vápnika môže spôsobovať: hlavne bolesti kĺbov, paradentózu, vypadávanie vlasov, osteoporózu, lámavosť nechtov, nervozita, zubné kazy, insomnia (nespavosť), obličkové kamene, svalové kŕče či ekzémy.

Odporúčaná denná dávka vápnika v mg (miligram):

1-3 roky deti 500 mg
4-8 rokov deti 800 mg
9–18 rokov 1300 mg
19-50 rokov 1000 mg
51+ ženy, 71+ muži 1200 mg

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *