Vitamín C – účinky

Dr. Pauling stále tvrdil, že megadávky vitamínu C majú nespočet­né množstvo úžitkov, od prekonania bežného prechladnutia až po zastavenie prudkého rastu rakoviny, c-vitaminale len v súčasnosti začala aj vedecká komunita akceptovať celú škálu týchto výhod.

Medzi mnohé výhody vitamínu C patrí:

  • Je to antioxidant bojujúci proti škodlivým účinkom znečiste­ného vzduchu, radiácie a chemoterapie.
  • Ako protizápalové činidlo vitamín C redukuje chronické degeneratívne symptómy typické pre artritídu.
  • Stimuluje tvorbu spojivového tkaniva alebo kolagénu, ktoré sú dôležité pre udržanie mladistvého vzhľadu kože a udržanie ohybnosti a pružnosti šliach a väzív.
  • Vitamín C podporuje chemické telesá známe ako mukopolysacharidy, ktoré pomáhajú chrániť tepny pred aterosklerózou ale­bo zvápenatením tepien.
  • Zvyšuje krvnú hladinu HDL cholesterolu, čím nás ochraňuje proti kardiovaskulárnym chorobám.
  • Vitamín C umožňuje vstrebávanie železa, ktoré potrebujeme pre zdravú krv, ako aj pre energiu a optimálne fungovanie mozgu.
  • Pomáha pri syntéze karnitínu, látky spaľujúcej tuk.
  • Vitamín C môže fungovať ako antihistamikum napomáhajúce prekonanie alergií a ich symptómov.
  • Aktivuje kyselinu listovú potrebnú na ochranu výstelky žalúd­ka a hrubého čreva a je účinný v prevencii proti tvorbe poly­pov a iných predrakovinových stavov.
  • Vitamín C ďalej pomáha pri prevencii rakoviny posilňovaním imunitného systému a jeho reakcií tým, že zvyšuje schopnosť našich bielych krvných „čističov“ odolávať chorobám akého­koľvek druhu.
  • Vitamín C účinne stimuluje obličky, čím zlepšuje našu men­tálnu čulosť a zvyšuje hladinu noradrenalínu v mozgu (noradrenalín pomáha v boji proti depresiám), zároveň vitamín C sti­muluje obličky, aby uvoľnili kortizol a ochránili nás pred stresom.

Vieme, že väčšina cicavcov si dokáže vyprodukovať vitamín C, ale človek, morča a zopár iných tvorov stratilo túto schopnosť v priebehu vývojového procesu. Podľa všetkého sme kedysi pred 250000 rokmi vymenili schopnosť pečene produkovať vitamín C za schopnosť syntetizovať väčšie množstvo glukózy alebo krvného cukru. Tento kompromis má svoj vývinový význam z hľadiska prudkého zvýšenia množstva krvného cukru. Našim predkom to to­tiž umožňovalo sústrediť mohutné množstvo energie, ktoré bolo po­trebné na boj a útek. Niekdajšia ľudská strava, ktorá bola založená predovšetkým na čerstvom ovocí a zelenine nazbieranej priamo v divokej prírode, bola bohatá na prirodzený vitamín C.

Vzhľadom na fakt, že civilizácia zmenila ľudskú stravu, požia­davky organizmu na vitamín C neboli nikdy dostatočne naplnené tak, ako by mali byť. Uvažujme, 68 kg vážiaci cicavec vyrobí 10000 mg vitamínu C za deň – to je množstvo vitamínu C, ktoré sa nachádza v 100 pohároch pomarančového džúsu! V prípade stresu, ľudský i zvierací organizmus potrebujú zvýšenú dávku na odvráte­nie negatívnych účinkov voľných radikálov, ktoré vytvára stres. Koza s rovnakou hmotnosťou ako človek vyprodukuje už pod mier­nym stresom 13 000 mg vitamínu C.

Podľa profesora Dr. Emanuela Cheraskinyho z Univerzity v Alabame „v skutočnosti nikto z nás neprijíma dostatok vitamínu C.“ Štvrtina Američanov dokonca neprijíma ani 60mg potrebných na udržanie základných ľudských funkcií. Podľa výskumníka Dr. Jamesa Enstorma z UCLA prísunom vitamínu C môžeme získať ove­ľa viac ako znížením cholesterolu a tuku v strave. Verí, že ľudia užívajúci vitamín C môžu očakávať, že budú žiť oveľa dlhšie, do­konca aj keď fajčia, jedia stravu s vysokým obsahom tuku, sú obéz­ni a necvičia!

Podobne ako pri iných vitamínových doplnkoch, vitamín C bo­juje proti starnutiu, či už podporou celkového zdravia organizmu alebo bojom proti chorobám spojeným so starnutím.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *