Vitamín D – Kalciferol

Je v tukoch rozpustný vitamín, je nenahraditeľná pomôcka v procese vstrebávania vápnika a fosforu najmä na tvorbu pevných kostí a zubov. vitamin-dVitamín D reguluje pohyb vápnika z kostí do krvi a naopak. Prispieva k rozvoju silných zubov a kostí, pretože pomáha telu vstrebávať vápnik.

Zdroje v ktorých sa Vitamín D nachádza

Vaječný žĺtok, mlieko a ale hlavne rybí tuk je bohatým zdrojom vitamínu D. V prítomnosti slnečného svetla a ultrafialového svetla si ho telo dokáže vyrábať samo.

Nedostatok vitamínu D spôsobuje mäknutie kostí čo spôsobuje častejšie zlomeniny. Avšak, príliš veľa vitamínu D v tele môže byť aj toxický, čo spôsobuje stratu chuti do jedla, nevoľnosť, strata hmotnosti, bolesti hlavy a usadeniny vápnika v obličkách.

Odporúčaná denná dávka

Pre dospelých a mladistvých: 200-400 I.U. (5-10 µg)
Pre deti: 400 I.U. (10 µg)
Pre tehotné ženy: 400 I.U. (10 µg)

Dávky väčšie ako 50 µg získaná formou stravy môže spôsobiť stravovanie problémy a nakoniec aj dezorientáciu, kóma a v málo prípadoch aj smrť.

Prevod jednotiek:

1g (1 gram)            =       1000 mg (1000 miligramov)
1g (1 gram)            =       1 000 000 µg (1 000 000 mikrogramov)
1mg (1 miligram)  =       1000 µg (1000 mikrogramov)

mg – miligram
µg – mikrogram
IU – medzinárodná jednotka

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *