Vitamíny skupiny B

Vitamín B

(Tiamín) je vo vode rozpustný a musí sa telu denne dodávať potravou, lebo inak by vznikli príznaky z jeho nedostatku. Je veľmi rozumné vitamíny skupiny B prijať spolu, lebo jednotlivé podskupiny tohto komplexu sa vzájomne dopĺňajú. Vitaminy-bU dospe­lých je žiadúce denné množstvo asi jeden miligram. Pri zvýše­nej záťaži, u športovcov, ťarchavých žien, u pridájajúcich ma­tiek a vo fáze rekonvalescencie po operáciách je spotreba zvý­šená a môže sa prijímať poldruha miligramu denne.

Vitamín B, zodpovedá za normálnu funkciu nervového sys­tému a svaloviny (srdcový sval a kostrová svalovina). Pomáha pri zápaloch nervov, bolestiach zubov, nervozite a pri herpes zoster, ako aj pri zosterových neuralgiách (pri bolestiach páso­vého oparu). Pri nedostatku vitamínu B, vznikajú nervové bo­lesti a vyvinutý obraz choroby sa volá ber-beri. U chronických alkoholikov pri príznakoch z nedostatku vitamínov sa zvlášť osvedčil vitamín B,. Treba však varovať pred intravenóznym podaním. Tu totiž môžu vzniknúť smrteľné alergie. Prirodzený výskyt vitamínu je v droždí, naturálnej ryži, ov­sených vločkách, zelenine, v mlieku a vajíčkach.

Prosím, všimnite si: Varom sa tiamín rýchlo ničí. Lieky, ktoré obsahujú síru, silno oslabujú účinok tiamínu, to platí aj o estrogéne a antacide (prostriedok proti nadmernému množ­stvu kyseliny žalúdočnej). Fajčiari, alkoholici a ľudia, ktorí majú veľký konzum uhľohydrátov, potrebujú doplniť vitamín B,, aby predišli jeho nedostatku.

Vitamín B2

(Riboflavín) je ľahko vstrebateľný, vo vode rozpustný vitamín. V tele sa nemôže uskladňovať a musí sa prijímať každý deň v dostatočnom množstve. Riboflavín je odolný voči vysokej teplote a nepodlieha ľahko oxidácii. Jeho denná spotreba je asi jeden a pol miligramu. Jeho spotreba sa evidentne zvyšuje len za zvláštnych okolností, ako je stres a choroba alebo tehoten­stvo. Riboflavin je potrebný pre zdravú kožu, pevné nechty a pekné vlasy. Nedostatok sa prejavuje v popraskaných, drsných perách, pozdĺžne ryhovaných nechtoch a únave. Predávkovanie sa s istotou nedokázalo. Ako následok ex­trémneho predávkovania by mohli vzniknúť omámenie a mravenčenie v končatinách. Svetlo, (zvlášť krátkovlnné formy žia­renia) ako aj zásadovo reagujúce látky ničia riboflavin veľmi rýchlo.

Vitamín B6

(Pyridoxin) je tiež vo vode rozpustný vitamín, ktorým telo musí byť denne zásobované, pretože ho nemôže uskladňovať. Pôsobí ľahko odvodňujúco a môže sa použiť ako prirodzený preventívny prostriedok proti bolestiam a kŕčom v lýtkach. Priaznivo pôsobí na syntézu nukleovej kyseliny, a tým aj na proces starnutia. Za normálnych podmienok je nutné denné množstvo dva miligramy. Pri tisícnásobnej normálnej dávke (dva až desať gramov) sa môžu vyskytnúť neurologické sym­ptómy, ako je nočný nepokoj, dráždivosť, poruchy a paradox­né fázy spánku i ľahké stavy pomätenosti.

Potreba pyridoxínu silne stúpa, ak ženy užívajú antikonceptíva. Vitamín B6 pomáha regulovať hospodárenie s inzulínom; tak sa znižuje zvýšená spotreba inzulínu. Niekedy sa možno dočítať, že pyridoxin vedie u diabetikov k podcukroveniu. Naj­lepšie účinkuje vitamín s inými vitamínmi zo skupiny B. Aj magnézium zvyšuje jeho účinok. V mnohých prípadoch môže pyridoxin kladne ovplyvniť pohyb u pacientov s Parkinsonovým ochorením.

Vitamín B12

(Kyanokobalamín) je dôležitá látka, ktorá pôsobí už v niekoľ­kých tisícinách miligramu (milióntina gramu). Prijíma sa len spolu s kalciovými iónmi. Pri vegetariánskom stravovaní sa dostáva do krvi príliš málo kobalamínu, a preto musí byť telu dodávaný. Vitamín B12 sa môže uskladňovať v tele v malých množstvách.V prirodzenom stave sa vyskytuje vo vnútornostiach ako pečeň, ľadviny, slezina a pľúca, tiež syr a iné mliečne produkty ho obsahujú v značnom množstve. Tento vitamín podporuje rast u detí a mládeže. Pomáha tiež aj pri podráždenosti nervového systému a pri nervových boles­tiach. Uľahčuje a podporuje aj premenu uhľohydrátov a bielko­vín. Pri menštruačných ťažkostiach sa ukázal tiež veľmi užitoč­ným.

Vitamín B13

(Kyselina orotová): denná potreba tu nie je istá, ide o spotrebu v miligramových množstvách. Vitamín B13 sa stará o to, aby vitamín B12 a kyselina listová mohli byť v tele lepšie zúžitkované. Pri liečbe choroby sclerosis multiplex sa tiež dobre osved­čil.

Vitamín B15

(Pangamdt kalcia) je vo vode ľahko rozpustný vitamín, ktorý má podobné účinky ako vitamín E. Zabraňuje starnutiu bunko­vých súčastí, znižuje alkoholovú a liekovú závislosť a urýchľuje regeneračný čas. B15 podporuje syntézu proteínov, prerušuje ľahké záchvaty v chorobe angína pectoris a astme, posilňuje obranyschopnosť tela a zabraňuje chronickému poškodeniu pe­čeňových buniek. Vyskytuje sa prevažne v celom zrne, v tekvicových jadrách a sezamových klíčkoch.

Vitamín B5

(Kyselina pantotenová) je vo vode dobre rozpustná. Zodpovedá za normálnu funkciu nervového systému a nervového tkaniva. Denné množstvo sa pohybuje medzi ôsmimi a dvanástimi mili­gramami. Vitamín B5 sa vyskytuje v prirodzenej forme v mäse, vnútornostiach, pšeničných klíčkoch, bambusových výhonkoch, orieškoch, droždí, v ďateline, v celom zrne, ovsených vločkách a mliečnych produktoch. O kyseline pantoténovej nie sú známe žiadne sprievodné otravné príznaky, ani pri veľmi vysokých dávkach. Vitamín B5 môže zmierňovať určité vedľajšie účinky antibiotík, alebo ich celkom odstrániť; zabraňuje vzniku stavov vyčerpanosti a priaznivo ovplyvňuje energetickú bilanciu tela. Ako kozmetický prostriedok sa tiež osvedčil. Vo vlasových vodách je tento vitamín dôležitou súčasťou v prevencii proti vypadávaniu vlasov. Kyselina pantoténová neznáša vysokú teplotu, prášky na spanie, hormonálne preparáty a alkohol – stáva sa neúčinnou.

Vitamín B9

(Kyselina listová) je dôležitá pre krvotvorbu.

Please follow and like us:
0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *