Zinok – Zincum

Názov: Zinok

Česky:   Zinek
Latinsky:   Zincum
Anglicky:  Zinc
Francúzsky:  Zinc
Nemecky :  Zink

Značka: Zn

Protónové číslo: 30

O zinku: Tento minerál je známy od staroveku. V prírode sa zinok vyskytuje iba v zlúčeninách. Zinok je však aj biogenní prvok, a vyskytuje sa aj v živých organizmoch, najmä ako súčásť rôznych enzýmov. Telo dospelého človeka obsahuje približne 2 g tohto kovu. Zinok je dôležitý minerál, ktorý je nevyhnutný pre syntézu bielkovín a pomáha regulovať produkciu buniek imunitného systému organizmu. Zinok sa tiež nachádza vo vysokej koncentrácii v červených a bielych krvinkách, sietnici oka, kostiach, koži, obličkách, pečeni.

Viac ako 300 enzýmov v ľudskom tele vyžaduje zinok na normálne fungovanie. Predpokladá sa, že asi 3000 zo 100.000 proteínov podieľajúcich sa na ľudskom živote obsahuje zinok. Naše telo obsahuje asi 2-3g zinku.

Mnoho orgánov v tele vylučuje zinok, vrátane pankreasu, slinných žliaz a prostaty

Dôležitosť zinku: Zinok je životne dôležitý pre mnoho biologických funkcií, ako je imunitný systém, trávenie, rozmnožovanie, pri rôznych zraneniach, fyzický rast, kompenzácia cukrovky, chuť k jedlu, úroveň stresu, chuť a vôňa.tekvicove-semena

Pomáha udržiavať normálnu chuť a čuch, pomáha hojeniu rán, podporuje normálny rast a posilňuje imunitu plodu. Zinok tiež pomáha chrániť proti hubovým infekciám a rôznym infekčným ochoreniam, ako je zápal spojiviek a zápal pľúc.

Zinok pôsobí ako antioxidant a podieľa sa na mnohých rozhodujúcich biochemických reakciách, vrátane enzymatických funkcií, metabolizmu sacharidov a proteínovej syntézy.

Hrá dôležitú úlohu ako súčasť mnohých enzýmov regulujúcich rast buniek, DNA a syntézu bielkovín, regulácia génovej transkripcie, hormonálnej hladiny v tele, atď.

Je dobrý v boji s kožnými problémami, ako je akné, vredy ale aj pri bolesti v krku.

Zinok je dôležité najmä pre mužov – problémy s prostatou a chráni ju pred rakovinou.

Zinok tiež podporuje normálny rast a vývoj v priebehu tehotenstva, detstva, dospievania.

Aké potraviny sú bohatým zdrojom zinku: Morské plody, červené mäso, hydina, fazuľa, tekvicové semená, vajcia, obilniny, kukurica, mak, brokolica, huby, orechy, ryby.

Dobrým zdrojom potravín pre vegetariánov ľudí, patrí mliečne výrobky (mlieko, tvaroh, jogurt), fazuľa a šošovica, arašidy, arašidové maslo, semená, cereálie a celozrnné obilniny. Zinok sa najlepšie vstrebáva v tele, s jedlom ktoré obsahuje bielkoviny. Tekvicové semená sú považované za jeden z najkoncentrovanejších vegetariánskych zdrojov zinku.

Nedostatok zinku môže spôsobovať: Zinok sa vylučuje stolicou, močom, vlasov, kože, potu, spermy a počas menštruácie. Hlavne muži by mali vždy uistiť, že majú dostatočné množstvo zinku v strave, hlavne s prostatou je spojený zinok. Zinok je potrebný na výrobu testosterónu a nedostatok môže vyvolať nízky počet spermií a stratu libida. Príznaky nedostatku zinku patrí vypadávanie vlasov, kožné problémy, biele škvrny na nechtoch, poruchy spánku, znížené hojenie rán, zníženie chuti do jedla, pokles chuti a vône, znížená schopnosť bojovať s infekciami a zlý vývoj reprodukčných orgánov.

Prebytok zinku: Príliš veľa zinku môže byť škodlivé pre ľudské telo. Nadmerné absorpcia zinku do ľudského tela môže viesť k zníženej absorbcii železa, a poškodenie imunitného systému. Nepriaznivý výsledok dlhodobej spotreby nadmerného zinku je nedostatok medi, nevoľnosť, podráždenie úst a zlá chuť.

Odporúčaná denná dávka zinku v mg (miligram):

Normálny príjem zinku je približne 12 až 15 mg za deň. Muži vyžadujú vyššie množstvo zinku v porovnaní so ženami.

Pre dospelých a dospievajúcich muži – 9-12 mg
Pre dospelých a dospievajúcich ženy – 9 mg
Tehotné ženy – 15 mg
Dojčiace matky – 15 mg

Please follow and like us:
0

Komentoval článok “Zinok – Zincum

  1. Prosim Vas mohli by ste napisat ako sa ma spravat zena v starsom veku ked chce otehotniet, ake vitaminy uzivat a na co si dat pozor, dakujem velmi pekne.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *